National Transport Library Research Database

Mått och mätmetodik för uppföljning av gång- och cykeltrafik (Measures and methods for evaluating pedestrian and bicycle traffic)

  • Niska, Anna
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2009-03-01 -- 2011-12-31 ; 3665000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2008:95687 / Trafikverket 2010/7261
Subject(s): Online resources: Abstract: PROBLEMBESKRIVNING För att följa upp och utvärdera effekter av olika åtgärder som syftar till att styra transportsystemet i riktning mot ökad hållbarhet, är det nödvändigt med en metodik för att mäta effekterna. Ett effektmål som ofta preciseras i arbetet mot ett hållbart transportsystem är ökad gång- och cykeltrafik. Rekommendationer för hur mätning av cykeltrafikflöden ska utföras på en bestämd plats finns beskrivet i exempelvis VV publikation 2008:48. Däremot finns ingen standardiserad metodik för att mäta och skatta cykeltrafikarbetet i svenska städer, regioner eller för hela landet. Detsamma gäller för gångtrafikarbetet. Det medför problem med att utvärdera effekten av olika åtgärder och med att jämföra data från olika städer, på ett trovärdigt sätt. När det gäller gångtrafiken behövs dessutom en utveckling av mätmetoderna samt en ökad kunskap om fotgängarflödets variationer i tid och rum. Automatiska metoder för mätning av gångtrafikflöden som exempelvis bildanalys och passagedetektorer har inte utretts och testats i samma omfattning som automatiska metoder för cykeltrafikmätning. SYFTE Detta projektförslag syftar till att analysera använda metoder och tillgängligt dataunderlag och föreslå en harmoniserad metodik för mätning/uppskattning av gång- och cykeltrafikarbetet i svenska tätorter. Den föreslagna metodiken ska främst kunna användas vid utvärderingar på en övergripande nivå, exempelvis för att kunna säga om åtgärder för att främja ett miljövänligt och långsiktigt hållbart resande (kollektivtrafik, gång- och cykel) fått önskad effekt. Målet med projektet är också att få ökad kunskap om fotgängarflödets variation för att kunna ta fram uppräkningsfaktorer för gångtrafiken som behövs för att kunna uppskatta ett ”fotgängar-ÅDT”. METOD Genom kontakter med relevanta aktörer görs en kartläggning och analys av befintliga metoder för mätning av gång- och cykeltrafikflöden och uppskattning av gång- och cykeltrafikarbetet i och utanför Sverige. Utifrån de inledande analyserna kommer en harmoniserad och systematisk mätmetodik att föreslås. Ett tänkbart scenario för en sådan metodik, är att information ifrån rikstäckande resvaneundersökningar (som Riks RVU, RES och TSU 92- ) kompletteras med långtids- och korttidsmätningar av gång- och cykeltrafiken på ett antal strategiskt valda punkter i exempelvis en tätort. Delmoment: 1) Kartläggning av dagens tillvägagångssätt vid uppskattning av gång- och cykeltrafikarbetet i Sverige, med utblickar i andra länder framförallt i Europa. 2) Översikt, kvalitetsbedömning och analys av i Sverige befintligt dataunderlag i form av resvaneundersökningar och mätningar av gång- och cykeltrafikflöden. 3) Mätningar av fotgängarflöden på ett urval platser i orter av olika storlek och karaktär för att få ökad kunskap om fotgängarflödets variation i tid och rum. 4) Framtagande av en skattningsmetod för gång- och cykeltrafikarbete baserad på en kombination av olika datakällor. 5) Test av mätmetoden i några utvalda svenska tätorter och därefter förbättringar av metoden. 6) Implementering FÖRVÄNTAT RESULTAT Förväntat resultat är en standardiserad metod för skattning av gång- och cykeltrafik att använda vid uppföljning av gång- och cykeltrafiken generellt eller för utvärdering av effekter av olika åtgärder.Abstract: To be able to follow-up and evaluate different types of measures used to promote a sustainable transport system, it is necessary with a methodology to determine the effects. A common goal, when working with measures towards a sustainable transport system, is to increase pedestrian and bicycle traffic. Recommendation on how and where to measure bicycle traffic flow at a specific point is described in for example VV publication 2008:48. But there is no standard method to estimate the share of the total number of trips or of the total traffic volume of bicycle and pedestrian traffic in Swedish cities, regions or in the whole country. This lack of knowledge causes problems when evaluating effects of different measures and when comparing data from different cities. The purpose of this project is to analyse used methods and available data in order to suggest a harmonised method for estimating the share of the total number of trips and of the total traffic volume made by bicycle and on foot in Swedish cities. This method should first of all be used when the overall effect is being evaluated, e.g. in order to say if the measures implemented to promote an environmentally adapted and sustainable transportation have had the expected effects. By contacting relevant persons/organisations, an inventory and analysis of available methods for measuring pedestrian and bicycle traffic flow and estimating pedestrian and bicycle traffic volumes is carried out. This analysis will lead to a proposal for a harmonised and systematic method. This method might use information from national travel surveys complemented with local travel surveys and long- and short-time measurements of pedestrian and bicycle traffic flow at certain strategically chosen points in cities. The proposed method will be evaluated and improved through practical use in certain chosen Swedish cities. The results will be published in two scientific reports as well as a manual for the practical use of the method.
Item type: