VTI National Transport Research Database

Nationell utvärdering av ATK (Automatisk Trafiksäkerhets Kontroll) (National Evaluation of the ATC (Automatic Traffic Safety Control))

  • Larsson, Jörgen
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2005-10-01 -- 2009-12-31 ; 2068000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 A 2008:70638
Subject(s): Online resources: Abstract: ATK är en effektiv trafiksäkerhetsåtgärd som bl a visats i VTI studier. Utvärderingen av Argus I (första systemet) har dock vissa brister. Alla platser är inte utvärderade, frågetecken kring bl a långtidseffekter, avstånd mellan ATK är stora. Nästa generation av ATK (Argus II) skall utvärderas för att påvisa de effekter som legat till grund för beslutet om utbyggnad. Utvärdering bör ske på nationell nivå. För framtida utbyggnad och effektivt utnyttjande av systemet erfordras mer underlag för kring val av sträckor och platser samt underlag för en effektiv drift och förvaltning av systemet. Projektet omfattar två delprojekt som omfattar utvärdering av de nya trafiksäkerhetskamerorna samt en sammanställningdel där de två delprojekten sammanställs och redovisas samt kompletteras med ytterligare undersökningar kring bl a acceptans som genomförs under aktuell tidsperiod. De två delprojekten omfattar: A) Utvärdering av effekter på hastigheter. För och efterstudier genomförs på ett urval av sträckor ca 50 st där hastigheten mäts och analyseras. Utifrån dessa objektanalyser görs en total sammanvägning och analys av resultatet. Delprojektet genomförs av Vägverket Konsult. Objektmätningar genomförs av Vägverkets regionala enheter. B) Utvärdering av olycksutveckling. Skadedata från Strada före och efter uppsättning av trafiksäkerhetskameror analyseras för alla de sträckor/objekt som sätts upp under 2006 och som tidigare saknat trafiksäkerhetskameror av den första generationens trafiksäkerhetskameror. Delprojektet genomförs av VTI. Sammanställning och redovisning av delprojekten samt kompletterande genomförda undersökningar genomförs av Vägverket med stöd av VTI och Vägverket Konsult.Abstract: ATK is an effective traffic safety measure as demonstrated in bla VTI studies. Evaluation of The Argus (first system) has some shortcomings. All seats are not evaluated, questions surrounding the bla-term effects, distance between the ATK is big. The next generation of ATC (ARGUS II) will be evaluated to demonstrate the impact that formed the basis for the decision on expansion. Evaluation should be done at national level. For future expansion and efficient utilization of the system required more base on the selection of routes and locations, as well as the basis for the efficient operation and management of the system. The project comprises two components, which includes evaluation of the new traffic cameras and a sammanställningdel where the two sub-projects are compiled and reported and supplemented by further studies on, among other things acceptability implemented during the current period. The two sub-projects include: A) Evaluation of the impact on rates. And after studies conducted in a range of distances around 50 pc in which speed is measured and analyzed. From these objects analysis presents an overall total appraisal and analysis of results. Subproject implementation of Vectura. Object Measurements carried out by SRA regional offices. B) Evaluation of accident development. Injury Data from Strada before and after the set of road safety cameras are analyzed for all the sections / items that are set up in 2006 and previously had no road safety cameras of the first generation of road cameras. Sub-project is carried out by VTI.
Item type:

Powered by Koha