Abstract: Syfte och mål:
I projektet analyseras transportsystem för långväga landtransporter som använder sig av längre/tyngre väg- eller järnvägsfordon än idag. Det samhällsekonomiska utfallet av användningen av dessa transportsystem beräknas inklusive energi- och utsläpp av klimatgaser. I projektet ingår en nationell och en internationell del. - I den nationella delen utvärderas de försöksprojekt med längre/tyngre vägtransportfordon som genomförs av ett antal företag i samarbete med Vägverket. Utgående ifrån dessa försök utvecklas och analyseras scenarier med olika möjlighet att använda fordon som är längre än max 25,25 meter och/eller tyngre än max 60 ton på delar av det svenska vägnätet. Motsvarande försök på järnvägssidan inventeras och utvecklas. Samverkan och konkurrens mellan väg och järnväg studeras. - I den internationella delen studeras scenarier med olika möjlighet att använda vägtransportfordon som är längre än max 18,75 meter och/eller tyngre än max 40 ton resp. längre/tyngre tåg i korridorer till/från granländerna och kontinenten. Samverkan och konkurrens mellan trafikslagen analyseras . Projektet kräver kompetens från flera vetenskapliga discipliner och förutsätter ett samarbete mellan forskningsvärlden, företag och myndigheter.
Resultat och förväntade effekter:
Projektet förväntas ge helt ny knskap om de förväntade effekterna av nya koncept inom godtransportområdet med ett fokus på större/längre lastbilar och nya former för godstransport på järnväg.
Uppläggning och genomförande:
Projektet är upplagd som 8 delprojekt. I projekt 1 genomförs en omvärdlsanalys. projekt 2 studerar metoderna för designen av försöken som genomförs i faktiska tester på vägen (Dp 3) respektive på järnvägen (Dp 4). Kompletterande tester tex via simulatortester av trafiksäkerhetsaspekter måste möjligen föras till (Dp 5). Koncepten testat på system nivå i analyser av ett antal korridorer (Dp 6). Som bas för utvärderingarna finns ett delprojekt kring effektkatalog (Dp 7) och ett kring samhällsekonomiska analyser (dp 8). Projektledning bedrivs som separat Dp 0.Abstract: Goals/targets:
The aim is to analyse the effects of new freight demand concepts including new longer and heavier road vehicles as well as new rail vehicles and to present the results in an CBA.
Result and effects:
The result of the project will guide the development towards new freigh transport concepts.
Planning and implementing:
The project is planned as 9 work packages. Wp 1 makes a survey of existing ideas of new freight transport concepts. Wp 2 discusses the methodology for designing the experiments in wp 3 - 5. In wp 3 field tests are carried out with longer/heavier road vehicles. Similar tests are planned for the railway in Wp 4. Additional studies in a simulation enviroment is planned in Wp 5. Wp 6 takes this knowledge and try to evaluate the result of freight corridors. As a basis for this evaluation an effect catalogue will be written (wp 7) and the basis for CBA created (Wp 8).