Abstract: Visionen är att genom detta utvecklingsprogram, Nya GIRON, skapa ett samhällsbyggande för hållbar tillväxt som även inkluderar skapandet av attraktiva livsmiljöer, ett gott liv. Vår fokus kommer att vara infrastruktur och bebyggelse eftersom dessa har en stor inverkan på hur vi upplever våra livsmiljöer och är också en förutsättning för ekonomisk tillväxt. Utformningen av infrastruktur och bebyggelse har även en stor inverkan på hur hållbart vårt samhälle är. Målsättningen är att Nya GIRON ska resultera i ett beslutstöd som bidrar till hållbar tillväxt i Kiruna. Vår avsikt är att belysa teknik för infrastruktur och byggnader som integrerar sociala processer och som möjliggör utveckling av entreprenörskap och företagande för hållbar tillväxt i en framtid då inte alla parametrar är kända. Resultat från GIRON kommer att generaliseras för att vara applicerbar på andra orter med liknande problem i Norr- och Västerbotten. Erfarenheterna som genereras inom Nya GIRON kommer att vara betydande för att skapa ett hållbart samhällsbyggande för hela regionen.
Stora delar av Kiruna måste flyttas. I och med stadsflytten av Kiruna så måste denna uppgift lösas på bästa möjliga sätt. Dessutom ges många unika möjligheter att arbeta fram ett nytt koncept där stadsutveckling och samhällsbyggnad bygger på en strategi för hållbar tillväxt.
Helhetsgrepp i samhällsbyggandet. För att nå en hållbar tillväxt måste perspektiven vidgas inom olika professioner. Enskilda ämnen, avdelningar etc. kan inte enbart utgå från sitt perspektiv eftersom verkligheten hänger ihop. Detta beskrivs också i rapporten ”Uppdrag för regional hållbarhet” med begreppet: ”Ta ett helhetsgrepp – lämna stuprören”.
Öka attraktiviteten och tillväxten i regionen. Kiruna ligger i en region med unika förutsättningar vad gällande natur och klimat. Med ett hållbart samhällsbyggande som även inbegriper attraktiva livsmiljöer bör regionen kunna attrahera människor och öka inflyttningen till Kiruna. Detta är viktigt för näringslivet då gruvnäringen med dess sidoverksamheter kräver arbetskraft, men det är också viktigt att vidga sysselsättningsbasen i Kiruna genom att skapa tillväxt i nya industriella sektorer. Ökad attraktivitet kan också medföra att det allämna intresset för regionen växer och skapa förutsättningar för en ökad turism.
Den pågående klimatförändringen med dess orsaker och verkningar. Den pågående klimatförändringen kommer att ändra förutsättningarna för Kiruna. Idag har Kiruna ett klimat, hur kommer det att se ut i framtiden? Vid planeringen och byggandet av det ”nya” Kiruna måste hänsyn tas till hur det framtida klimatet kommer att bli.
Oförutsägbara förändringar. För att nå en hållbar tillväxt bör det framtida, uthålliga samhällets infrastruktur och system kunna möta förändringar som vi idag inte kan förutse. Detta kan knytas till relativt snabba svängningar i den industriella utvecklingen men också till mer långsiktiga förändringar som exempelvis klimatförändringen. Vissa av effekterna kan vi idag förutse, men inte andra. Hur ska vår infrastruktur och bebyggelse utformas för att möta det okända?
Avgränsningar: Nya GIRON fokuserar på den tekniska infrastrukturen och dess samspel med hållbar tillväxt. Infrastrukturen rör i första hand stadens energibehov och energiförsörjning, vattenfrågor, kommunikationer och byggnader.Abstract: Good Infrastructure for Regional Transformation and Business Development
New Giron (Kiruna in sami language) is an EU funded research and development programme for sustainable urban development and building with an empirical focus on the urban transformation in Kiruna. The program is focused on infrastructure and building including attractive living environments, good life and sustainable growth.
The local authority of Kiruna has a vision to create a new model town in the same way as the founder of the town Hjalmar Lundbohm, the first director of LKAB, the mining company. New Giron iaims, together with the local planning administration, politicians and citizens, to develop new proposals for infrastructure and built-up structures that integrates new environmental techniques with social processes. Together we will create a sustainable town where the inhabitants can enjoy high levels of well-being and the business sector can flourish.
The program is carried out at Luleå University of Technology in Sweden, as a trans-disciplinary cooperation between six research groups; Architecture, Construction Engineering, Energy Engineering, Industrial Production Environment, Urban Water and Timber Structures.
The program is carried out in parallel projects:
• Flexible building
• Integrated resource management focusing on water supply systems
• Integration of urban and traffic planning in demanding climates
• Passive houses in cold climate
• Planning support/ visualisation
• Sámi people and reindeer herding as a possibility
• Generation study
• Youth in Kiruna urban transformation
• System integration – energy- society and industry
• Water in a diversified climate
The results from the projects are to be synthesized in four themes:
• Theme 0 - Kiruna – Urban transformation
• Theme 1 – Good society
• Theme 2 – Sustainable resource management
• Theme 3 – Adaptable city
Integrated Robust Urban and Traffic Structures in Demanding Climates
The aim with this research project is to illustrate and scrutinise ways to integrate urban and traffic planning and physical structures that strengthen the citizens’ accessibility, comfort, energy-efficiency and robust movability. These structures and transport are to meet the chal-lenges of today’s demanding seasoning climate as well as future impact of climate changes. The intention is to present pros and cons and problematise some proposals of robust and sus-tainable urban development.
The main research question is:
In what ways can urban and transport planning and structures be integrated to strengthen transport systems and better meet harsh climate for a robust and sustainable urban develop-ment?
The sub questions are formulated as
How can robust urban structures be planned and shaped?
How can robust traffic structures be planned and shaped How can urban and traffic structures be better adapted to seasoning cli-mate?
How can urban and traffic structures be integrated to better meet demanding climate conditions?