National Transport Library Research Database

Olika metoder för dammbindning av grusvägar. Doktorandprojekt CDU: T43. (Different methods for dustbinding on gravel roads. Doctoral project CDU: T43.)

  • Magnusson, Rolf
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2004-10-01 -- 2010-12-31 ; 2544000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2003:26549
Subject(s): Abstract: Detta doktorandprojekt i ett sammanhållet Tema väg och gata inom Program teknik avser att komplettera pågående forskning vid CDU och kan ses som en direkt fortsättning på projektet CDU:P5. Effektiva produktionsmetoder inom drift och underhåll av grusvägar. Olika metoder används idag för dammbindning av grusvägar. Kunskapen är klart otillräcklig vad gäller vilka dammbindningsmaterial som lämpar sig för olika grusmaterial och i fråga om metodernas livslängd och kostnader samt miljöeffekter. Syftet med projektet är dels att utvärdera egenskaperna hos material till grusslitlager och vilka dammbindningsmetoder som lämpar sig för olika material, dels att utveckla och utvärdera laboratoriemetoder för analys av material till grusslitlager. De metoder som kommer att användas är kunskapssammanställning, laboratorie- och fältförsök samt analys av livslängdskostnaden. Förväntade resultat är bättre metoder att analysera material till grusvägar och ett underlag för nya tekniska beskrivningar för förstärkning och underhåll av grusvägar. Projektet förväntas ge minskade livscykelkostnader för grusvägarna och bidra till en bättre miljö genom minskad dammbindning och mindre utsläpp av kemikalier i naturen.Abstract: This doctoral project in an integrated Theme Roads and Streets within the Techniques Programme will complete the on-going research at CDU and may be regarded as a continuation of the project CDU: P5 Efficient production methods in gravel road operation and maintenance. There are different methods for dust control on gravel roads in use today. There is a real lack of knowledge concerning durability, life cycle costs and impacts on the environment of using different dust control agents. The aim of the project is to evaluate materials for gravel wearing courses and dust control materials for those materials as well as develop and evaluate methods for analysing materials in gravel wearing courses in laboratory. Methodology that will be used are state-of-the-art examinations, laboratory and field investigations. There will also be LCC analyses. Results expected are better methods for analysing gravel road materials and bases for new technical descriptions for strengthening and maintanance of gravel roads. This project is supposed to give reduced life cycle costs for gravel roads and benefits to the environment due to reduced dust formation and reduced deposit of chemicals to nature.
Item type: