Abstract: Offentliga organisationer har enligt PBL och trafiklagstiftningen ett ansvar för att parkeringsfrågan löses på ett adekvat sätt vid trafik- och stadsplanering. Att ta detta ansvar är dock inte enkelt då kunskapen om effektsamband för olika åtgärder är relativt liten. Offentliga organisationer saknar idag sammanställda uppgifter om tillgängligt parkeringsutbud i ett område. Studiens syfte är att analysera och vidareutveckla metodik för hantering av parkeringsutbud och plats för angöring från övergripande till detaljnivå som underlag för rekommendationer för frågans hantering i svenska storstäder. Projektet föreslås indelas i ett antal etapper och tre parallella teman. Studien baseras på litteraturstudier, intervjuer och enkäter. Insamling, bearbetning och analys av primärdata om trafikrörelser och parkeringsutbud görs inom respektive tema (bl.a. i form av fallstudier).
Etapp A: Inventering av befintlig kunskap.
I detta steg sammanställs på ett strukturerat sätt befintlig kunskap om positiva och negativa effekter av olika styrmedel inom parkerings- och angöringsområdet, vad vi vet om åtgärders acceptans mm. Vi utgår här från svenska handböcker som berör området såväl som studier publicerade i etablerade forskarjournaler. Kontakter tas med internationella forskare inom området för att belysa resultat från relevanta pågående forskningsprojekt. Resultatet av Etapp A presenteras i en kortfattad rapport.
Etapp B: Strategisk nivå.
Etapp B dokumenterar bl. a hur befintliga strategier/ styrmedel för parkering och angöring formuleras idag, vem som formulerar dem och på grundval av vilka antaganden (i frånvaro av etablerade effektsamband). Aktiviteten bygger på intervjuer med cirka 20 tjänstemän och lokalpolitiker inom trafikområdet. Vi dokumenterar bl.a. vad intervjupersonerna anser krävs för att kommuner och andra aktörer ska kunna veta att de vidtar effektiva åtgärder inom parkeringsområdet (dvs vilka huvudsakliga krav de ställer på nya planeringsverktyg/ hjälpmedel och beslutsunderlag inom området). Vi beskriver även på ett strukturerat sätt det ev. utvecklingsbehov som intervjupersonerna ser är mest angelägna inom området liksom vilka typer av nya styrmedel inom området som de bedömer ligger närmast implementering i deras kommun. Intervjupersonerna väljs ut i samråd med t. ex. Sveriges Kommuner och Landsting.
Etapp C: Analys av kunskapsbrister och behov – fokusering.Abstract: The purpose of this study is to develop a methodology for how to best handle parking demand and short term access (e.g. loading and delivery of goods) in Swedish metropolitian areas.
The study focuses on two typical planning issues:
- how to correctly balance demand for parking and short term access versus a desire for free flow on main urban streets in dense metropolitan areas/ inner city areas
- how to determine optimal parking standards for new developments in dense metropolitan areas /inner city areas
The study includes literature reviews on the impacts and acceptance of various parking policy measures, including the variation of parking supply depending on public transport accessibility levels in different areas. The study also includes interviews with planning practitioners and developers in order to identify problems and research needs within the area. In addition, data on traffic flows as well as data on parking supply and parking managament for new developments is analysed in a number of case studies. A questionnaire study is used to explore the accuracy of different parking indicators versus user perception.