VTI National Transport Research Database

Project number 2: Sprickminimering - gradering & blandningsmetodik (Gradation and mixing teqniques - minimization of cracks in pavements)

  • Birgisson, Björn
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2008-05-01 -- 2013-06-01 ; 3380000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2008:8566
Subject(s): Abstract: Varmblandade asfaltmassor (HMA) är sammansatta material bestående av stenpartiklar, bitumen och hålrum. Eftersom huvuddelen av en asfaltmassa utgörs av sten har många studier fokuserat på stenmaterialets egenskaper och struktur (kornstorleksfördelning) för att bestämma vilka kornstorleksfördelningar som ger bäst resistens mot sprickbildning och spårbildning Nyligen har ett nytt graderingsbaserat analytiskt ramverk föreslagits av Florida Pavement Group (Kim et al., 2006). Detta nya ramverk har använts för att få svar på frågan om de olika grova stenpartiklarna kan proportioneras på sådant sätt att ett interaktivt nätverk av partiklar bildas i en asfaltmassa. Enligt svenska erfarenheter (KGO III-metoden) verkar ordningsföljden för de olika komponenterna i asfaltmassan kunna ha avgörande betydelse för massans egenskaper. Projektet fokuserar på utveckling av ett nytt graderingsbaserat ramverk för mix design som också ger möjlighet att optimera blandningsförfarandet på ett sådant sätt att beläggningens beständighet mot spårbildning och sprickbildning ökar och beläggningen håller undre längre tid. Det nya ramverket för mix design kommer att kunna ta hänsyn till modifiering med både gummi och polymerer. Projektarbetet kommer huvudsakligen att fokusera på: - Utveckling av en lämplig laboratorieblandare som ger möjlighet att kontrollera tillströmningshastigheten hos materialen och som mäter blandningens viskositet under blandningsprocessen. - Utveckling av en ny graderingsbaserad metod för mix design baserad på fundamentala kvantifierbara egenskaper för stenmaterialets packning och asfaltblandningens viskositet. - Introducera riktlinjer för mix design som ger optimala egenskaper vad gäller bearbetbarhet, sprickbildning, spårbildning och beständighet.Abstract: HMA is a composite material that mostly consists of rock material (stones). The approach is to investigate a new system developed in Florida by the Florida Pavement Group and investigate the advantages of the KGO-III-method to improve the properties of the mix. Main focus: Develop a laboratory mixer that allows full control of the material addition speed and continous measurement of the viscosity during mix. Development of a gradation based mixing method, new guidelines for mix design to optimize properties like cracking, rutting and so on.
Item type:

Powered by Koha