National Transport Library Research Database

Regionala logistiksystem för intermodal godskonsolidering (Regional logistics systems for intermodal freight consolidation)

  • Östlund, Bo
  • Göteborgs universitet, Universitet eller högskola, 202100-3153
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2006-01-01 -- 2009-09-30 ; 519000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 A 2008:79673, 2008/79673
Subject(s): Online resources: Abstract: Intermodala transporter mellan landsväg och järnväg kräver en viss skala för att kunna prestera en konkurrenskraftig kombination av transportkostnad och transportkvalitet. Att uppnå denna skala är ingen enkel eller automatisk process på marknaden. Företags individuella beslut rörande val av transportsätt har traditionellt favoriserat landsvägstransporter från dörr till dörr. Det beror bl. a. dels på tradition, dels på att konkurrenskraftiga intermodala alternativ i många fall har saknats. Kombitrafiken har inte haft tillräcklig godsvolym för att kunna erbjuda konkurrenskraftiga lösningar och enskilda kunder har inte velat erbjuda kombioperatörer sina volymer därför att ett konkurrenskraftigt utbud har saknats och varit svårt att ställa i utsikt för operatörerna. Till detta kommer att förmedlingsföretagen, som bl.a. driver den linjebaserade inrikestrafiken på landsväg, dels har övergripande strategier för stora trafikområden där kombitrafik inte har funnits med, dels har haft en försiktig inställning till horisontell samverkan som hittills på kort sikt kan ha bromsat en övergång till kombitrafik. Forskningsidéen bakom föreliggande projektförslag är att det i regioner där den geografiska godstätheten inte kan betraktas som hög krävs nya system för samordning av godsflöden för kombitrafik som marknaden hittills inte har kunnat skapa. Dessa system skall skapa en effektiv bro mellan de regionala godskundernas logistiksystem och övergripande transportkorridorer som kan gynna de intermodala transporterna. Utvecklingen av dessa system skall bygga på samverkan mellan transportköparna, trafikoperatörerna, trafikverken och lokala myndigheter. Det är detta som här benämns regionala logistiksystem. Syftet med projektet är att utveckla modeller för regionala logistiksystem i några fallstudier, att kalkylera och utvärdera modellerna, att föreslå implementeringsstrategier för lösningar som bedöms vara konkurrenskraftiga samt att avslutningsvis om möjligt bidra till att en implementering påbörjas. Ett regionalt logistiksystem skall ge en logistisk infrastruktur som skall effektivisera godsflödena till och från regionen via någon form av logistisk nod vars uppgift är att effektivt sortera och konsolidera utgående godsflöden och att dekonsolidera och sortera ingående godsflöden och att styra flöden till transportmedel. Nodens kärna är en logistikanläggning som kan uppfattas som en kombination av modern multimodal terminal och modern lageranläggning. Denna nod kan även tänkas erbjuda sina kundföretag lokalt anpassade logistiktjänster av olika slag såsom lagerhållning, hantering, avancerade logistiska IT-tjänster, transportdokumentation, emballering, märkning samt planeringstjänster (t. ex produktionsplanering) som kan bidra till en regionalt övergripande koordinering av godsflöden in och ut till mönster som passar kombitrafik. Metoden utgör ett stegvis tillvägagångssätt i en lämplig fallstudie som börjar med att via olika kanaler stimulera alla lokala aktörer att engagera sig i projektet. Därefter följer en kartläggning av regionens godsflöden till och från regionen samt behov av och intresse för tillgång till olika logistiktjänster. Modeller av den s.k. noden utvecklas och utvärderas genom simulering. Avslutningsvis analyseras implementeringsproblemen, t. ex. finansieringen av ev. investeringar. Det förväntade resultatet är modeller effektivisering av godsflödena till och från regionen i form av lägre transportkostnader, lägre miljöpåverkan och energiförbrukning utan att transporternas kvalitet försämras. Medlet är godskonsolidering för kombitrafik och ett ökat utbud av lokalt anpassade logistiktjänster i kombination med kombilösningar. Ansökan bygger på ett redan påbörjat projekt som Vägverket och Västra Götaland redan har finansierat i begränsad omfattning tillsammans med en mera substantiell finansiering från Vinnova och Banverket. Ansökan avser en utökning till nya regioner, bl.a. med hjälp gjorda erfarenheter. Abstract: Problem: Intermodal transport between road and rail must have a certain scale before it can offer a competitive combination of transport cost and transport quality. To reach this scale is not a simple or automatic process in the market. The individual mode choice of shippers has traditionally been in favour of all road transport from door to door. Among other things, this can be explained by tradition and by the fact that competitive intermodal alternatives often have been missing. Intermodal carriers have not had sufficient demand for offering competitive solutions, and freight customers have not offered intermodal carriers their goods volumes because of the lack of competitive solutions. Contributing to the slow development of combined transport is also the fact that road forwarders organising line-based all road transport have overall strategies of their own for large traffic areas in which combined transport is absent. Another explanation is that the forwarders have been hesitant to horisontal co-operation. Purpose: The research idea behind this research proposal is that there is a need of new systems for goods flow co-ordination for combined transport in regions where the demand density has not permitted traditional market mechanisms and attitudes to establish combined transport for the regions. The purpose of these systems is to build a bridge between the local logistics systems of shippers and the major transport corridoors of the nation. The development of these systems will be based on co-operation between shippers, traffic operators, traffic authorities, and local Governments. This is what is here called regional logistics systems. The purpose of the project is to develop models for regional logistics systems in a few case studies, to calculate and evaluate the models, to propose implementation strategies for solutions that are deemed to be competitive, and, finally if possible, to contribute to starting the implementation. Method: A function of a regional logistics system is to provide a logistics infrastructure the purpose of which is to make goods flows to and from the region more efficient and effective. This is planned to be accomplished by a logistics node that consolidates flows from the region, deconsolidates flows to the region, sorts flows, and allocates flows to vehicles. The kernel of the node is a logistics facility such as a combination between a multimodal terminal and a modern warehouse. The node may also offer its customers locally adapted logistics services such as storing, handling, advanced logistics IT services, transport documentation, packaging, marking, and planning services. All this can contribute to regional co-ordination of goods flow in and out into a pattern that is suitable for combined transport.The method consists of a step-wise approach in a suitable cas study. It starts with the stimulation of local actors through various media in order to get them to engage themselves in the project. This step is followed by by a study of the goods flows in to and out from the region and also by a study of the demand for the access to logistics services. Finally, the implementation problems will be analysed, such as investment problems. Expected result:The expected results are models for making the goods flows to and from the region more efficient in terms of lower transport costs, lower environmental impact, and lower energy consumption without sacrifising transport quality. The means are goods consolidation for combined transport and an increased supply of locally adapted logistics services together with the combined transport solutions. Our application builds on a on-going project to a limited extent financed by VV and West Sweden and more sustantially by Vinnova and BV. This application concerns enlarging the project to new regions using the experience that has been gained in the present project.
Item type: