Abstract: Projektet syftar till att förbättra metoderna vid återvining av asfalt. Dels syftar vi mot att förbättra energieffektiviteten vid återanvändningen för att på så sätt minska utsläppen av växthusgaser, dels syftar vi till att höja de funktionella egenskaperna av asfalt som helt eller delvis består av återvunnet material.
I dagsläget innebär återvinning av asfalt ofta en viss nedgradeing av materialet. Högkvalitativa slitlager återvinns för produktion av bundna och obundna lager längre ner i vägkonstruktionerna. Detta gäller speciellt vid kalla och halvvarma produktionstekniker.
I projektet kommer vi att studera och lösa problem som innebär att vi ska kunna utnyttja mer av den återvunna asfaltens goda egenskaper i nya högkvalitativa beläggningar såsom slitlager och bindlager. Detta ska i första hand göras med energisnåla tekniker.
Återvunnen asfalt kan vara av mycket skiftande kvalitet och det finns för närvarande vissa problem som försvårar användningen av materialet på ett optimalt sätt.
Målsättningen med projektet är att ta fram kunskap och utveckla tekniker för förbättrade återvinningsstrategier av återvunnen asfalt för att minska materialförluster. Målsättningen är att all asfalt ska vara återvinningsbar samt att man ska kunna utnyttja materialet fullt ut utan nedgradering och med minimal tillföresel av nytt material. Med förbättrade strategier för återvinng av asfaltsmaterial kommer miljöpåverkan av europeiska transportsystemet. Projektet kommer att innebära minskad resurs och energianvändning på Europeisk nivå.
Följande delar ingår i projektet:
- Effekten av olika metoder för upprivning av asfalt.
- Metoder och strategier för att bäst karaktärisera det återvunna materialet, speciellt med tanke på dessa ofta heterogena natur och den återvinningsprocess som den kommer att ingå i.
- Metoder och strategier för hantering och lagring av materialet.
- Miljöpåverkan av olika återvinningsstrategier.
- Kostnadseffektivitet vid olika senarier.
- Industriella processer: Hur unviker man poentiella problem vid införsel av återvunnet material i verken.
En mer omfattande beskrivning av projektet och dess delar finns i projektansökan till EU som gärna skickas över.Abstract: The objectives of the project are to develop knowledge and innovative technologies for enhanced end of life strategies for asphalt road infrastructures, improving the sustainability of the materials use. A level of re-use of 99% for recovered asphalt concrete, to be reintroduced into new mixes with a minimum of downgrading of the material and a minimal introduction of virgin material, should be possible. Such strategies will have important impacts on the environmental footprint of the European transport system. They will save natural resources and energy, and fits within the life-cycle thinking which is being introduced in waste policy at European level. This will prevent the creation of waste and the occupation of landfills and consequently minimizes the need to transport these materials to and from the work site and hence reducing energy consumption and CO2 -emissions.
The project will cover the following topics that are important for the determination of an end of life strategy:
• Dismantling strategies: Impact and potentially adverse effect of different dismantling procedures on the quality of RA will be investigated.
• Characterization strategies: Improving characterization of RA and technical evaluation of RA as a raw material considering the heterogeneity of the material and considering the specific industrial process for producing the asphalt mix.
• Handling strategies: optimization of the recycling at highest possible level and for the original layer, depending on the RA characterization and environmental sound reuse or disposal of the marginal materials that can not be recycled.
• Environmental criteria: Assessment of risks and benefits to the environment with the use of RA will be developed. Special attention will be paid to potential harmful substances (like tar-containing asphalt) and life cycle analysis (LCA) will be used as a tool for this assessment.
• Cost-effective recycling: Short and long term performance, life time prediction by modelling of asphalt mixes produced with different levels RA and with different production techniques, • Industrial processes: Study of the potentially adverse effect on the final asphalt mix quality derived from the specific method for introducing the RA in the mixing plant. How to avoid problems in the re-cycling of polymer modified RA and how to take full advantage of their special qualities.