National Transport Library Research Database

RFID-systemstöd för identifiering och styrning av sändningar, lastbärare och vagnar i intermodala transportsystem (INTERSYS - RFID–system support for identification and control of shipments, load units and wagons in intermodal transport systems)

  • Östlund, Bo
  • Transportforskningsgruppen i Borlänge AB, Svenskt företag eller organisation, 556660-3261
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2008-03-15 -- 2010-03-15 ; 1050000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2007:21101
  • Trafikverket 2010/22687
Subject(s): Online resources: Abstract: Syftet med projektet är att tillsammans med partners inom transportindustrin identifiera och utvärdera potentialen och nyttorna med utnyttjande och implementering av RFID i intermodala transportsystem i Skandinavien. Forskningsfrågorna inkluderar; Vilken strategi bör användas för att utnyttja tekniken i intermodala transportsystem och vilka effekter får tekniken på integrationen mellan landsvägs- och järnvägssystemen respektive på port –/hinterland- integrationen. Vilka barriärer kommer operatörerna att möta och vilka strategier bör de använda för att hantera dessa barriärer? Projektet kommer att byggas upp runt nio work packages (WP): WP1: Bakgrundspapper – State-of-the-art (SOTA). Forskningsutmaningarna fastställs. WP2: Inventering och analys av existerande eller under implementering varande RFID system i intermodala transportsystem i Europa, USA och Kanada. WP3: Inventering av dominerande RFID system för vägtransportsektorn i Skandinavien. WP4: Undersökning och analys av kriterier och utvärderingsparametrar för identifiering av lovande RFID system som systemstöd för identifiering och styrning av resurser i intermodala transportsystem. WP5: Process- och systemanalys av nuvarande manuella administration och informationssystem som systemstöd för identifiering och styrning av resurser i intermodala transportsystem. WP6: Standardisering och kompatibilitet mellan lovande teknologier och dominanta unimodala RFID system som systemstöd för identifiering och styrning av resurser i intermodala transportsystem. WP7: Val av tre fallstudier (scenarios) för utvärdering av de teoretiska koncept som utvecklats i WP1-WP6. WP8: Analys av performance effekter (kostnader och kvalitet) för intermodala transportsystem relativt nuvarande jämförelsealternativ. WP9: Integrerad identifiering av privata och samhällsinsatser för att stimulera och stödja utvecklingen och implementeringen av RFID som systemstöd för identifiering och styrning av resurser i intermodala transportsystem. Projektet kommer knytas till och integreras med det Norska forskningsprojektet INTRANS (Intelligent Goods Transport System). Ett av huvudkonceptet i INTRANS är att söka samarbete med relaterade projekt. Än så länge inkluderar INTRANS Smart Vareflyt (NOR), InnovaRFID (NOR), RFID-NET (NOR), CASSANDRA (SWE), FreightWise (EU FP6), SMARTFREIGHT (EU FP7) och ROSATTE (EU FP7).TRANS-NATIONAL PROPOSALAbstract: The objectives of the project are, together with the partners, to identify and evaluate the potential and benefits of the exploitation and implementation of RFID in intermodal transport system in Scandinavia. Research items will be; Which strategy should be used to utilise the devices and concept in intermodal transport systems? Which effects can be traced concerning the integration between road and rail systems, as well as the port – hinterland integration? The project will consist of the work packages (WPs): WP0 Pre-study WP1 State of the art analysis on RFID Major elements of study: traceability available technologies, standards, applicability WP2 State of the art analysis on intermodal transportation. Emphasis on: transport quality, security and available services WP3 Concept Requirements. Developing KPI:s for evaluation of the intermodal transport system on security, traceability, services required, information infrastructure WP4 RailPort – concept realisation (Delphi study I). Gap-analysis, focusing on services, stakeholders and system boundaries. WP5 Identification and evaluation of system requirement parameters (Delphi study II). Finding agreement on the constituents of an intermodal port/hinterland transport system. WP6 Final systems design and evaluation of the concept from a stakeholder perspective (Delphi study III). Evaluation of the RailPort concept, evaluation based on KPI. Consensus WP 7 Concept realisation (into an general intermodal setting). Up-scaling the RailPort concept into a general systems perspective. Based on the results of the pre-study, a concept for Port-Hinterland integration has been chosen as an object of study. The decision has been selected based on two major reasons: the complexity of integrating customer, road haulers, intermodal operators and the port; and the innovative and simple way they provide the port with goods on a large and growing scale. The project will be closely linked and integrated with the Norwegian research project INTRANS (Intelligent Goods Transport System). One of the main concepts of INTRANS is to seek cooperation with related projects. So far this includes Smart Vareflyt (NOR), InnovaRFID (NOR), RFID-NET (NOR), CASSANDRA (SWE), FreightWise (EU FP6), SMARTFREIGHT (EU FP7) and ROSATTE (EU FP7).
Item type: