National Transport Library Research Database

Robusta mått för hållbar trafikstyrning i storstadsområden (Robust Congeastion Indicators for Sustainable Traffic Management of Urban Areas)

  • Moran, Carlos
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2009-04-01 -- 2010-06-01 ; 850000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2008:95763
Subject(s): Abstract: Trängsel indikatorer används för att fånga, i en enda mått, trängselnivån i tätört. Föregående KTH forskningen har identifierat ett antal begränsningar av befintliga indikatorer. Syftet med forskning i denna ansökan är att utveckla dynamiska indikatorer som är mer relevanta i förhållande till andra aspekter av hållbar utveckling, såsom förmåga att också miljöeffekterna av trängseln och den totala energiförbrukningen. Forskningsresultaten kommer att bidra till att målen för Vägverkets Strategiska Mål, såsom "restiden ska inte kommer att öka" eller "andel dagar då restiden är väsentligt längre än förväntat väntat". Detta kommer att ske ge metoder för att mäta restiden osäkerhet och spridning. Dessutom ska de nya indikatorerna kunna användas för kontinuerlig övervakning av trafiken och kunna tillämpas av flera kommuner för att mäta på ett konsekvent sätt utvecklingen av trängsel i sina regioner. Slutligen må indikatorer öka effektivitet i planering av verksamhet för frakt och transport företag i tätort.Abstract: Congestion indicators are used to capture, in a single measure, the level of congestion in an urban area. Previous KTH research has identified a number of limitations of existing indicators. The objective of this research is to develop dynamic indicators that are more relevant with respect to other aspects of sustainable development, such as ability to also represent environmental impacts of congestion and overall energy consumption. The research results will contribute towards the objectives of the Road Administration's strategic goals such as “travel time will not increase” or “number of days that travel time is considerably longer than expected “. This will be done providing methods for measuring travel time uncertainty and spread. In addition, the new indicators can be used for continuous monitoring of traffic congestion and can be used by various municipalities to measure in a consistent way to evolution of congestion in their regions. Finally, the indicators may have value for planning of more efficient transportation of goods in urban areas and the research will examine their relevance in this respect.
Item type: