Abstract: Projektet avses ta fram säkrare samband mellan vägytans egenskaper såsom makrotextur, megatextur och vägojämnheter och rullmotståndet i däck/väginteraktionen. Att ta fram kompletterande egenskaper angående bullerpåverkan ingår också. Ett intimt samarbete sker med det samtidigt pågående projektet inom Nord-FoU som avser samband mellan vägtextur och däck/vägbanebuller, och som i vissa avseenden även ämnar beakta rullmotstånd, i avsikt att söka uppnå bästa möjliga synergieffekter. Främst vad avser metodfrågor och modellberäkningar sker samarbete även med ett samtidigt annat rullmotståndsprojekt vid VTI ("Rullmotstånd på olika vägytor - produktionsmätning"). Mätningar av rullmotstånd görs med en särskild mätvagn och vägytemätningar görs med laserprofilometrar. Mätmetodfrågor rörande bulleregenskaper står även i fokus, närmare bestämt inom pågående ISO-arbete att specificera mätmetoder för bulleregenskaper samt ett nystartat arbete med klassificering av bulleregenskaper hos vägbeläggningar som avses länkas till CEN. Den ökade kunskap som projektet förväntas ge kan förhoppningsvis utnyttjas för konstruktion av beläggningar med lägre bulleremission och lägre rullmotstånd, förutom att kunskapen ger möjlighet till en effektivare vägbeläggningspolicy med säkrare beräkningar och mätningar av vägbeläggningars effekter på miljön.