Abstract: De totala utsläppen av avgaser från vägtrafik beror i huvudsak på de specifika utsläppen per fordon, fordonsparkens sammansättning och trafikarbetet per fordonslag. Ur hälsosynpunkt är det även av betydelse var trafikarbetet uträttas. För partiklar har också interaktionen mellan fordon och vägbanan samt vinterväghållningsåtgärder stor betydelse. För halterna av kvävedioxid och partiklar har, förutom utsläppen, meteorologi och utvädringen av vägrummet störst betydelse. Luftföroreningar beräknas orsaka stora negativa folkhälsoeffekter och tusentals människor beräknas dö förtida på grund av luftföroreningshalter i svenska städer.
Det som behövs för att långsiktigt minska utsläppen och sänka halterna är dels renare fordon, dels en samhällsplanering som tar större hänsyn till luftkvalitetsfrågorna. För att minska transportarbetet behövs åtgärder som minskar behovet av transporter inom kritiska områden och som bidrar till en samhällsutveckling med mindre andel rutinmässigt resande med egen bil och till minskat godstransportbehov. Det är inte enbart transportpolitiken som avgör möjligheten att nå sådana effekter, utan även till stor del finans- och näringspolitiken samt den fysiska samhällsplaneringen.
Syftet med projektet är att utveckla kunskapen om vad samhällsplanering kan bidra med när det gäller minskade utsläpp och minskade halter nära människor.
Inom projektet kommer en kunskapssammanställning tas fram som visar på vad samhällsplanering kan bidra med när det gäller minskade utsläpp och minskade halter nära människor.
Som ett steg 2 tas ett förhållningssätt för detta fram i Vägverket. Som underlag för förhållningssättet kommer beräkningar att genomföras för utsläpp och halter för några typexempel.Abstract: Total emissions of exhaust gases from road traffic are mainly dependent on the specific emissions per vehicle, the composition of the vehicle fleet and the traffic work per type of vehicle. From a health perspective, where the traffic work is done is also important. For particles, the interaction between vehicles and the road surface, and winter road clearing measures are of great importance. For the levels of nitrogen dioxide and particles, apart from emissions, meteorology and ventilation of the streetscape are of the greatest importance.
What are needed in order to reduce emissions in the long term and lower the levels are, on the one hand, cleaner vehicles, on the other, spatial planning that pays greater attention to air quality issues. In order to reduce road transport, measures are needed that reduce the need for transports within critical areas and that contribute to a social development with a smaller proportion of routine travelling in private cars and reduced need of goods transports. To a large extent, physical spatial planning determine the opportunity to reach such effects.
The purpose of the project is to develop the knowledge of how spatial planning can contribute to decreased emissions and decreased contents where people resides. Stage 1 of the project is to compile the knowledge of the meaning of spatial planning for air quality in urban areas and this will be performed by a consult during 2009.
Stage 2 is to develop an approach for how to handle the issue spatial planning and air quality within the Swedish Road Administration. As background material calculations will be made for some typical cases.