Abstract: Funktionssäkert omledningsvägnät (se bifogat projektdirektiv)
Utveckling av reservbroar inklusive stöd och materielplanering:
Strävan är att identifiera behov av reservbroar som stöd när ordinarie förbindelse (bro) slås ut av någon anledning. Frågor som satsningen ska ge svar på är vilka system som behövs, var i landet de ska placeras, hur de ska monteras, vem som monterar, kostnadsbild m.m.
Datastödsdrift med hjälp av Bromat:
Vägverket har ett förrådshållningsprogram som kallas Bromat. Det används för att ha kontroll på vilken krisberedskapsmateriel vi har, status, var den förvaras m.m. Detta program behöver utvecklas för att ge svar på hur mycket och vilken materiel som behövs av en viss reservbrotyp för att byggas över avbrott av olika längd.
Stöd av riskbaserad väghållning gällande beredskapsstrategier:
Utveckling av rutiner, verktyg och kompetenser inom ramen för Vägverkets riskhantering gällande väginfrastrukturen. Av de brister som identifieras vid risk- och sårbarhetsanalyser, så finns inte ekonomiska förutsättningar för att åtgärda dessa fysiskt. Därför behövs en beredskapsstrategi innehållande beskrivning av bl.a. rutiner, verktyg och kompetenser för att hantera detta.
Definition, fastställande och kommunikation av funktionssäkerhetsnivåer:
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) arbetar för närvarande med grundläggande säkerhetsnivåer för samhällsviktig verksamhet. Inom ramen för detta förväntas att Vägverket beskriver vilka nivåer rörande funktionssäkerhet vi lämnar, avseende den fysiska väginfrastrukturen. Det ligger också i Vägverkets ansvar att klara ut vilka leveranskrav vi har på oss själva, för att kunna leverera en tillgänglig och funktionssäker väginfrastruktur, till våra kunder.
Krisberedskapskrav i Grundpaket Drift (GPD):
Inom drift och underhåll pågår ständigt arbete med att utveckla innehållet i Grundpaket Drift (GPD). I detta behöver såväl beställare som utförare klarhet i vilka krav som ställs i krisberedskapshänseende.
Samverkan med norska Vegvesendet:
Vägverket har ett samarbetsavtal med norska Vegvesendet rörande kompetensutveckling/utbyte. Sdu vill utveckla samarbetet rörande de båda verkens krisberedskapsverksamhet. Detta berör såväl klimatanpassningsområdet som krisberedskapsmateriel samt risk- och sårbarhetsutredningar.Abstract: The project is expected to reduce delays for motorists at a stop in traffic, both planned to unplanned, through improved information on alternative routes.