National Transport Library Research Database

Sam-modalitet i praktiken - utveckling och samhällsekonomisk utvärdering av landtransportsystem för långväga transporter (Co-modality in practice - development and socio-economic evaluation of land transportsystems for long distance transport)

Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2009-04-01 -- 2011-12-31 ; 8900000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 A 2009:20025, 2009/21477
  • Trafikverket 2010/9239
Subject(s): Online resources: Abstract: I projektet analyseras transportsystem för långväga landtransporter som använder sig av längre/tyngre väg- eller järnvägsfordon än idag. Det samhällsekonomiska utfallet av användningen av dessa transportsystem beräknas inklusive energi- och utsläpp av klimatgaser. I projektet ingår en nationell och en internationell del. - I den nationella delen utvärderas de försöksprojekt med längre/tyngre vägtransportfordon som genomförs av ett antal företag i samarbete med Vägverket. Utgående ifrån dessa försök utvecklas och analyseras scenarier med olika möjlighet att använda fordon som är längre än max 25,25 meter och/eller tyngre än max 60 ton på delar av det svenska vägnätet. Motsvarande försök på järnvägssidan inventeras och utvecklas. Samverkan och konkurrens mellan väg och järnväg studeras. - I den internationella delen studeras scenarier med olika möjlighet att använda vägtransportfordon som är längre än max 18,75 meter och/eller tyngre än max 40 ton resp. längre/tyngre tåg i korridorer till/från granländerna och kontinenten. Samverkan och konkurrens mellan trafikslagen analyseras . Projektet kräver kompetens från flera vetenskapliga discipliner och förutsätter ett samarbete mellan forskningsvärlden, företag och myndigheter.Abstract: The project will analyze transportsystems for long distance land transport, which uses longer / heavier road or rail vehicles than today. The socio-economic outcome of the use of these systems are calculated, including energy and emissions of greenhouse gases. The project includes a national and an international element. - In the national section different pilot projects with longer / heavier road vehicles carried out by a number of companies in cooperation with the Swedish Road Administration will be analyzed. Based of these trials different scenarios with different ability to use vehicles that are longer than the maximum 25.25 meters and / or heavier than the maximum 60 tonnes of parts of the Swedish road network will be analyzed. Similar tests on the rail side will also be evaluated. Collaboration and competition between road and rail are analyzed. - In the international part studied scenarios with differing ability to use road transport vehicles that are longer than the maximum 18.75 meters and / or heavier than the maximum 40 tonnes respectively. Longer / heavier trains in corridors to / from neighboring countries and the continent. Collaboration and competition between modes of transport are analyzed. The project requires expertise from several scientific disciplines and requires a collaboration between academia, businesses and governments.
Item type: