Abstract: I en stor utländsk studie har man uppskattat att mellan 22-24 % av nära kollisioner och rena kollisioner har primärt orsakat av trötthet i trafiken (Neale et al. 2006). Trötthet är vanligt som olycksorsak i kombination med andra faktorer som distraktion.
Det har visats i tidigare studier (Anund, 2003) att ca 40 % av privatbilister och ca 60 % av yrkesförare i Sverige rapporterat själva att de har varit riktigt trötta vid ett eller flera tillfällen medan de kört.
Mörkertalet av trötthetsrelaterade dödsolyckor lär bestå; man kan dock anta att många singelolyckor beror på trötthet (och ouppmärksamhet). Singelolyckor med dödlig utgång står för cirka trettio procent av alla dödsolyckor i Sverige. Kan man minska endast en bråkdel av dessa, har många liv räddats!
Distraktion i trafiken kan bero på många olika orsaker. Det uppskattas att ca 22 % av olyckor med nära kollisioner samt kollisioner har haft distraktion som huvudolycksorsak (Klauer et al., 2006). Medvetenheten hos trafikanter om riskerna med distraktion är mycket begränsat.
Klauer et al.s (2006) studie är amerikansk och lär ha amerikansk bilkultur till grund. Man kan anta att Sverige och Europa har vissa likheter med den amerikanska situationen men vissa skillnader lär också förekomma.
Satsningen ska inkludera analys av fakta, konsekvensanalyser samt ge rekommendationer avseende åtgärdsstrategier för att minska konsekvenserna av en olycka som beror på trötthet eller distraktion. De åtgärder som tillämpas idag är mitträcken, räffling och de fordonssystem som detekterar onormalt körbeteende.
Säker användning: trötthet och distraktion:
Utveckla arbetet för problemet trötthet och distraktion som en del av Säker användningsstrategin:
1. Litteraturstudie (state-of-the-art) kringaktuell trötthets- och distraktionforskning
2. Kartläggning av de system som börjar komma ut på marknaden och studie av den dokumentation och effektbedömningar som finns kring dessa
3. Allmänna rekommendationer för vanliga bilister samt yrkesförare
4. Deltagande i ERA-NET Transport referensgrupp kring ”Sleepiness at the wheel” (Vinnovafinansierad forskning)
5. Rekommendationer till Etappmålsarbetet beträffande mätning och metodutveckling för bättre mål och mått för området. Det idag föreslagna måttet är inte utvecklat på ett bra sätt utan mer föreslaget för att visa att frågan är viktig. Satsningen ska ge Vägverket ett beslutsunderlag för att definiera trötthetsrelaterad olyckor utifrån de fakta Vägverket förfogar över.
Satsningen ska inkludera analys av fakta, konsekvensanalyser samt ge rekommendationer avseende åtgärdsstrategier för att minska konsekvenserna av en olycka som beror på trötthet eller distraktion. De åtgärder som tillämpas idag är mitträcken, räffling och de fordonssystem som detekterar onormalt körbeteende som är på väg ut på marknaden. Satsningen ska ge högre validitet i de skattningar Vägverket gör av trötthetsrelaterade olyckor. Som ett resultat av detta kommer vi bättre kunna uppskatta hur ofta trötthet är en faktor i dödsolyckor med högre precision.
Studien genomförs av VTI som har kunskap och forskarexpertis inom området. Delarna 1-3 utförs som litteraturstudier, 4 innebär medverkande i ett nätverk och del 5 som analys av tidigare forskningsresultat och genomgång av dödsolyckor.Abstract: This project will include an analysis of litteratur and workshop with the purpose to examinate different countermeasures do decrease or prevent sleepiness at the wheel. The following activies constitue this project:
1. State of the art study of fatigue and sleepiness research
2. Mapping om countermeasures that are on the market today
3. General recommendations for ordinary drivers, as well as professionals
4. Participation in the reference group ERA-NET "Sleepiness at the wheel"
5. Recommendations for the traffic safety goal of 220 road related fatalities by 2020 concering goals and measuring methods within the area of fatigue or sleepiness.