National Transport Library Research Database

Signalreglering av cirkulationsplatser (etapp 2 - SIGCI-2) (Traffic Signals in Roundabouts -stage 2)

Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2008-10-01 -- 2009-10-31 ; 980000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 A 2008:70857
Subject(s): Online resources: Abstract: Under det senaste årtiondet har trafiksignalanläggningar längs huvudvägar på många håll ersatts av cirkulationsplatser, vilket i tätorter måste ske med beaktande av problem med gående och cykeltrafik. En lösning kan vara att signalreglera ett eller flera övergångsställen, varigenom risken för blockering av biltrafiken kan begränsas till perioder med rött ljus och de gående får en säker passage. En annan lösning är att samordnat signalreglera alla cirkulationsplatsens tillfarter. Kunskapen om lämplig utformning, styrning och effekter av olika lösningar behöver ökas och göras tillgänglig genom dokumentation i Vägverkets hjälpmedel för projektering och effektbedömning (t ex VGU och Effektsamband). I pågående SNE-RPD projekt (Diarienummer AL90 B 2007:4040) Signalreglering av cirkulationsplatser (Etapp 1) pågår inventering och utvärdering av tillgänglig kunskap om signalreglering av cirkulationsplatser såväl inom som utom Sverige. Studien inkluderar identifiering av lämpliga beräkningsmetoder och modeller för projektering, tidsättning, analys och effektbedömningar. Vidare skall förenklade modellberäkningar genomföras för ett antal utvalda typfall som underlag för ett preliminärt förslag till rekommendationer. Arbetet påbörjades i juni 2007 och beräknas vara avslutat i juni 2008. Syfte och omfattning med etapp 2 (SIGCI-2): Hittillsvarande resultat visar att kunskapsunderlaget är mycket begränsat, och att det också saknas beräkningsmodeller som beaktar konflikter mellan oskyddade trafikanter och biltrafik i en cirkulationsplats. Projektets syfte är därför att för vanliga typfall genomföra fältmätningar för bestämning av trafikantbeteenden och trafikeffekter. På basis av detta vidareutvecklas och tillämpas utvalda beräknings- och simuleringsmodeller för utvärdering av säkerhets- och framkomlighetseffekter som stöd för framtagning av effektsamband och rekommendationer avseende utformning och styrning. Arbetet innefattar följande moment: 1. Val av cirkulationsplatser för fältstudier och simulering 2. Datainsamling, databearbetning för bestämning av trafikantbeteenden och trafikeffekter. 3. Val, anpassning, kalibrering och validering av på basis av etapp 1 utvalda beräkningsmodeller lämpade för svenska förhållanden. 4. Bestämning av kriterier och sammansatta effektmått för utvärdering av signalreglerade cirkulationsplatser som väger in även GC-trafiken. 5. Modellberäkningar med alternativa utformningar och styrsätt för bestämning av effektsamband 6. Analys och syntes av resultaten jämfört med praktiska erfarenheter och olycksstatistik. 7. Framtagning av rekommendationer för tillämpning av trafiksignaler i cirkulationsplatser. 8. Ev. fortsatta studier (etapp 3): Implementering och utvärdering av rekommendationerna i några cirkulationsplat-ser genom samarbete med väghållare.Abstract: Background: During the last decade intersections with traffic signals have been replaced with roundabouts along major roads. Even in urban areas there is a demand for roundabouts which have to be designed considering pedestrians and cyclists. One of the solutions to this problem is to install signals at one or more pedestrian crossings, which limits blocking of vehicle movements to red time only. Another solution is to install coordinated signal control in all the approaches and at the pedestrian crossings to avoid blocking the turning streams. There is a need to improve the knowledge concerning suitable design and control and the effects of different solutions. The results are to be included in the user manuals of the Swedish Road Administration (VV ex VGU and Effektsamband). In the SNE-RPD project Traffic signals in roundabouts (Registration number AL90 B 2007:4040) the inventory of available knowledge about traffic signals in roundabouts continues with focus on geometry, traffic flow, type of signal control, and the results of empirical impact studies. Preliminary recommendations for applying traffic signals in roundabouts will then be suggested. The study began in June 2007 and is ended in September 2008. TRANSYT 13 will be used to evaluate and optimise coordinated signal timing. Some of the advantages of this new version is that this software works directly with link/phase timings and intergreen matrices and the explicitly defined pedestrian and tram links Scope and objectives: The purpose is to carry out data collection for determination of road-user behaviour and traffic impacts. This is intended to support the development of user manuals and recommendations in the form of "Guidelines for design and signal control of roundabouts". The work includes the following steps: Determination of criteria and composite measures for evaluation of traffic signals in roundabouts with and without pedestrians and cyclists. Selection of roundabouts for field study. Data collection and reduction of traffic behaviour and impacts. Analysis and synthesis of the results compared with practical experiences and accident statistics. Recommendations for Road Design Manual (VGU) about application of traffic signals in roundabout. Need for further studies (Stage 3): Implementation and evaluation of the recommendation in some roundabouts through collaboration with road authorities.
Item type: