National Transport Library Research Database

Skapa förutsättningar för en attraktiv storstad för alla med hjälp av ett nytt gatuklassificeringssystem och välutvecklad användarsamverkan (To make it possible to create attractive big cities using new road classification systems)

  • Svensson, Åse
  • Lunds universitet, Universitet eller högskola, 202100-3211
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2005-02-01 -- 2010-12-01 ; 2700000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2004:21761
Subject(s): Abstract: Just frågan om hur det har kunnat bli så att våra storstäder idag faktiskt inte är till för alla är en av grundpelarna i EU-projektet ARTISTS ”Arterial Streets Towards Sustainability” som avslutas under hösten 2004 och där Institutionen för Teknik och Samhälle är koordinator. Arbetet där visar att mycket faller tillbaka på dagens gatuklassificeringssystem i Europa som alltför ofta endast har bilen (och andra motorfordon) och dess framkomlighet längs med gatan i fokus. Dagens urbana gator är emellertid mycket mer mångfacetterade än så. Gatorna i våra tätorter har ett flertal andra funktioner och en mängd andra aktörers behov och intressen att ta hänsyn till varav en del inte alls har med transport att göra såsom t.ex. social samvaro, shoppande, etc. Många av dessa funktioner, intressen och behov ligger dessutom i konflikt med varandra. Det saknas vägledning för hur dessa avvägningar ska göras. En genomgång av olika klassificeringssystem i Europa visar att dagens huvudgator, som är det primära intresset för ARTISTS, med både hög framkomlighetsfunktion och tillgänglighetsfunktion, helt enkelt inte platsar i gängse klassificeringssystem. Analysen visade emellertid att detta också tycktes gälla för de flesta andra gatutyper i tätorten. Utan en plats i ”systemet” blir det mycket svårt att göra jämförelser mellan gator när det t.ex. gäller kvalitetsmått - vilka gator ska man anse vara ”jämförbara” Och hur kan man motivera tilldelning av anslag för ombyggnad då man saknar kriterier för att beskriva gatans nuvarande roll i staden och vilken roll man planerar att den skall få. I ARTISTS föreslår vi ett delvis nytt sätt att klassificera gator där man utgår ifrån det enskilda gaturummet och tilldelar detta gaturum en länkstatus och en platsstatus. Länkstatus beskriver gaturrummets betydelse som länk i stadens övergripande nätverk och på likartat sätt beskriver platsstatus gaturummets betydelse som plats i relation till stadens alla platser. På så sätt kan alla delar i transportsystemet få en plats i klassificeringssystemet. Platsen i klassificeringssystemet sätter premisser för hur balansen t.ex. mellan längsgående och tvärsgående förflyttningar och andra platsberoende aktiviteter ska ske. Ytterst handlar detta om hur balansen mellan olika hållbarhetskriterier såsom ekonomiska, sociala och miljömässiga bör se ut. Dessa överväganden ger förutsättningarna för utformning av gaturummet när det gäller att fördela tid och rum mellan olika aktiviteter och rörelser så att gatuutrymmet både känns och är säkert, tillgängligt och attraktivt för alla dess användare. Ett väl genomarbetat klassificeringssystem är ett effektivt verktyg i händerna på planerare och beslutsfattare. Genom att konsekvent klassificera alla delar i transportsystemet ger man i respektive stad klara indikationer om de visioner och önskemål man har för stadens utveckling. Det gäller emellertid att klassificeringssystemet är anpassat till nationella och lokala förhållanden; vilket är syftet med projektet i denna ansökan. För att kunna bli ett verktyg som hjälper planerare att sätta människor snarare än fordon i fokus och för att planeringen ska kunna ske med ”allas” bästa för ögonen måste det utarbetas former för samverkan med användarna av gaturummet. Frågorna är många: När i processen ska denna samverkan ske, vilka aktörer är av särskilt intresse samt vilket handlingsutrymme ska denna samverkan ha? Inom ARTISTS analyserades planerings- och beslutsprocesser för ett antal projekt med ombyggda huvudgator. Denna undersökning på EU-nivå visade att de mest lyckosamma projekten med avseende på uppfyllande av projektmål var de med en kontinuerlig och tidig samverkan med användare. Detta betyder att för att få till stånd en effektivare planerings- och beslutsprocess ur ett krasst resursperspektiv krävs det gedigen användarmedverkan. De principiella lösningarna finns att hämta inom ARTISTS projektet, dock krävs det en ”översättning” till nationella och lokala förhållanden. Syfte: Klassificeringsprinciper, hållbarhetskriterier samt medverkansformer, som behandlas på ett generellt plan i ARTISTS, måste för att bli användbara omarbetas och överföras till nationell och lokal nivå. I ARTISTS hade vi nära samarbete med 6 stadspartners i lika många länder. På så sätt har ”planeringsverkligheten” redan till viss del tagits i beaktande dock måste nationella respektive lokala normer och riktlinjer beaktas för att det nya synsättet ska få nationell och lokal genomslagskraft. Metod: Genom nära samarbete med någon eller några av de större städerna i Sverige (Malmö har redan visat intresse då man är med som stadspartner i ARTISTS) överföra resultaten i ARTISTS gällande klassificering och användarmedverkan på lokal nivå. Arbetet på EU-nivå bedrevs tillsammans med större städer i Europa vilket underlättar överföringen just till de större städerna i Sverige. Tydliga paralleller i den principiella uppläggningen av ARTISTS finns med det pågående TRASTarbetet. Avsikten är därför att det skall ske ett kontinuerligt informationsutbyte – och i mån av relevans samverkan - med Vägverket och Kommunförbundet. Uppföljning och utvärdering: Validering av verktyget för att konstatera att det verkligen leder till gatuutformningar som - både är säkra och upplevs som attraktiva och trygga och som - lever upp till ekonomiska, sociala och miljömässiga hållbarhetskriterier och - där samverkan skett med användare av gaturummet Förväntat resultat: Effektivt verktyg i besluts- och planeringsprocessen som bättre tillgodoser det enskilda gaturummets lokala aspekter med avseende på olika användares behov och önskemål samtidigt som det sker en avvägning mot gaturummets roll i stadens totala trafiksystem.Abstract: EU-project ARTISTS ”Arterial Streets Towards Sustainability” finished 2004. To make it possible to create attractive big cities using new road classification systems was one of the points which were clear after ARTISTS. This is the point of tjis study
Item type: