National Transport Library Research Database

Snabb bedömning av armeringskorrosion i betongbroar (Rapid Assessment of Reinforcement Corrosion in Concrete Bridges)

Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2007-06-01 -- 2009-12-31 ; 1360000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2006:27697
  • Trafikverket 2010/4381
Subject(s): Online resources: Abstract: Armeringskorrosion är en av de vanligaste orsakerna till skador på armerade betongkonstruktioner. I Sverige finns det över tiotusen vägbroar som är utsatta för tösalt- eller havsmiljö och som besiktigas med jämna mellanrum. Nuvarande besiktningar av betongbroar är främst baserade på okulära inspektioner. Utifrån dessa inspektioner kan risken för pågående armeringskorrosion inte bedömas. Bedömningen av brons tillstånd beror till stor del på besiktningsmannens personliga erfarenheter. Under senare år har SP utvecklat en snabb metod för mätning av armeringskorrosion i betong. Metoden har verifierats i laboratoriet på både små och stora provkroppar, men har bara använts på ett begränsat antal verkliga konstruktioner. För att kunna dra nytta av den snabba metoden vid brobesiktningar krävs ytterligare utvärdering av metodens lämplighet och hur resultaten skall tolkas för att ge säkrare bedömningar. Genom säkra bedömningar av pågående armeringskorrosion kan underhållsbehovet uppskattas mer säkert än tidigare och en mer optimal planering av brounderhållet kan genomföras. I projektet skall den snabba metoden vidareutvecklas för att anpassas till praktiska brobesiktningar. Ett antal av Vägverkets besiktningsmän utbildas för att kunna använda metoden i sitt besiktningsarbete. Cirka 15 st betongbroar skall undersökas för att säkerställa utvärderingsresultaten. Om någon del av bron misstänks ha pågående korrosion skall betongens klorid- och fukttillstånd mätas. Om möjligt undersöks också det verkliga armeringstillståndet. I projektet ingår även tillverkning av utrustning till besiktningsmännen. Baserat på resultaten från projektet kommer en manual som ger klara anvisningar om mätningsförfarandet att utarbetas. Projektet förväntas resultera i en praktiskt tillämpbar metod för besiktning och bedömning av broars tillstånd med avseende på armeringskorrosion.Abstract: Reinforcement corrosion is one of the most serious problems causing deterioration of reinforced concrete structures. In Sweden there are over ten thousands road bridges that are exposed to deicing salt or marine environment and are periodically inspected. So far routine inspection of concrete bridges is mainly based on ocular examinations, from which potential risks of ongoing corrosion cannot be detected. The condition assessment of concrete bridges is to a great extent dependent on the personal experience of an inspector. In the past years a rapid non-destructive technique has been developed at SP for measurement of corrosion of steel in concrete. The technique has been verified in the laboratory on both small and large reinforced concrete specimens, but only applied to a limited number of real structures. To utilise this rapid method for bridge inspection further investigation is needed to evaluate its applicability and the interpretation of the measurement results for safer assessments. With the safe assessment of reinforcement corrosion the need for maintenance can be more safely estimated and more optimal bridge maintenance can be realised. In this project the rapid technique will be further developed to adapt to practical bridge inspections. It is expected that the project will result in a practically applicable method for inspection and assessment of concrete bridges with regard to reinforcement corrosion.
Item type: