National Transport Library Research Database

Snöplogslast på referensräcke - förstudie (Resistance to snow removal of reference barriers – A pre-study)

Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2009-01-01 -- 2009-12-31 ; 50000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2009:27041, 2009/23880
  • Trafikverket 2010/9928
Subject(s): Online resources: Abstract: I den svenska standarden SS-EN 1317-2 fastställs vilka krav ett räcke ska uppfylla för att klassificeras enligt en viss kapacitetsklass, skaderiskklass och arbetsbredd. SS-EN 1317-serien består av sex delstandarder. Delen 1317-5 behandlar kraven på produkten och tillverkaren för att få CE-märka räcken. Standarden har antagits under 2005 och genomgår nu justeringar innan den ska införas i medlemsländerna. I detta sammanhang finns ett tillägg till 1317-5 som behandlar snö- och ploglaster på räcken. I tillägget finns ett avsnitt om innovationer och nya räckessystem, vilket anger att man ska kunna testa sin innovativa barriär tillsammans med referensräcken. Frågan är vem som står för detta, arrangerar provsträckor och kör på räcken med snöplog. Vad är det sedan man jämför? Djup på bucklor, böjda stolpar, lossnade delar, hopklämda delar, bortskrapad ytbehandling mm. Någon ska göra dessa jämförelser mellan referensräcken och det testade räcket för att klassa in det. Framtagning av ett referensräcke och testerna erbjuder en rad praktiska problem (referensräckena måste bytas ut inför nästa test, vänta på samma snömängder igen, osv).Abstract: The Swedish standard SS-EN 1317-2 defines performance classes, impact test acceptance criteria and test methods for safety barriers. This standard is one of six standards included in the SS-EN 1317 series under the general title Road restraint systems. An other standard in this series, SS-EN 1317-5, consists of product requirements and evaluation of conformity (CE marking). The standard has been adopted in 2005 and is now undergoing adjustments before it is introduced in the member countries. In this context, there is an annex to 1317-5, which deals with resistance to snow removal of safety barriers. The annex contains a section regarding innovations and new barrier systems, which indicates that you should be able to test your innovative barrier against reference barriers. The question is who is responsible for this (organizing test routes and running the plow against barriers)? Then, what should be compared? Depth of dents, bent poles, fractured and detached parts, damaged surface treatment etc… Someone should do these comparisons between reference barriers and the tested barrier to classify it. Development of a reference barrier and the tests offer a number of practical problems (the reference barriers must be replaced before the next test, wait for snow again, etc.). This pre-study will result in preparations for full-scale tests during next snow season.
Item type: