National Transport Library Research Database

Stödsystem för sparsam körning - Nybilsguiden (Information guide for new cars)

Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2009-08-18 -- 2009-12-31 ; 200000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2009:23776
Subject(s): Abstract: Nybilsguiden är ett samarbete mellan Vägverket, Konsumentverket och Bilfakta som syftar till att via Konsumentverkets hemsida presentera relevant fakta om nya bilar. Vägverket har konstaterat att det finns ett behov av att tillhandahålla neutral och kvalitetssäkrad information om fordons miljö- och trafiksäkerhetsegenskaper till professionella bilköpare eftersom de är en nyckelgrupp i arbetet för en energieffektivare och samtidigt säker svensk fordonspark. Vägverket valde mot denna bakgrund att under 2008 undersöka möjligheterna att utveckla tjänster för professionella bilköpare. Arbetet resulterade i förslag som inte bara innebär utveckling av tjänst till professionella bilköpare, utan förslag till upplägg och innehåll som gagnar både de professionella bilköparna och övriga köpgrupper. Projektet omfattar en fortsatt dialog och samarbete med Konsumentverket och andra aktörer för att utreda respektive samarbetspartners behov av utökad information. Vidare ska möjligheterna till en utökad datamängd och därmed förbättrad konsumentinformation kartläggas. Det ger möjligheter att erbjuda nyckelgrupper extra tjänst för förbättrad konsumentinformation om nya bilar och nya bilars egenskaper.Abstract: The information guide for new cars is a collaboration between the Swedish Road Administration, the Consumer Agency and Bilfakta. Through the Consumer Agency's website the relevant facts about the new cars is presented. The Swedish Road Administration has concluded that there is a need to provide neutral and quality assured information on the vehicle`s environmental and safety features to professional car buyers because they are a key group in working towards a more energy efficient and safe Swedish fleet. Vägverket opted against this background that in 2008, explore opportunities to develop services for the professional car buyers. The work resulted in a proposal which not only implies the development of service to the professional car buyers, but proposals for design and content that will benefit both the professional car makers and other köpgrupper. The project includes a continued dialogue and cooperation with the Consumer Agency and other stakeholders to investigate the respective partners need for extended information. Furthermore, the possibilities of an expanded data and thus improve consumer information identified. It provides opportunities for key groups to offer extra service for improved consumer information on new cars and new cars characteristics.
Item type: