National Transport Library Research Database

Sårbarhetsanalyser av vägnät - fortsättning på doktorandprojekt (Vulnerability analyses of road networks - continuation of a doctoral project)

Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2008-09-01 -- 2010-09-30 ; 1020000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2007:28002
Subject(s): Online resources: Abstract: Den samhälliga infrastrukturens sårbarhet och bristande tillförlitlighet har alltmer uppmärksammats. Detta är speciellt tydligt i Klimat- och sårbarhetsutredningens nyligen framlagda slutbetänkande (SOU 2007). Även vägtransportsystemet är i högsta grad sårbart. Att våra vägar med stor sannolikhet är framkomliga är av största betydelse för medborgarnas välfärd och för näringslivets utveckling och konkurrenskraft. Att skapa ett tillförlitligt och robust vägnät kan därför ses som en viktig del av att förverkliga de transportpolitiska delmålen om god tillgänglighet, hög transportkvalitet och en säker trafik. Tillförlitliga förbindelser är en förutsättning för en effektiv arbetspendling. Tillförlitliga förbindelser är även en förutsättning för en hållbar tillväxt där företagen kan effektivisera sin verksamhet bl a enligt just-in-time-filosofin. Att tillförlitliga förbindelser existerar i alla delar av landet är också nödvändigt för att transportsystemet skall kunna främja en positiv regional utveckling genom att utjämna regionala skillnader. Det bör också påpekas att tillförlitliga vägförbindelser är en förutsättning för att kunna reparera och återställa annan viktig infrastruktur som järnväg, el och tele när skador redan har inträffat. Det visar inte minst erfarenheterna från stormen Gudrun. Vägnätet kan skadas av många olika anledningar. En viktig kategori är väderrelaterade skador (kraftig nederbörd, höga vattenflöden, höga vattennivåer, stormar, tjällossning). Mycket tyder på att pågående klimatförändringar kommer att leda till att väderrelaterade skador blir vanligare i framtiden. Det är även vanligt med avbrott i vägnätet på grund av olyckor och fysiska haverier. Vi kan inte heller bortse från avsiktliga handlingar för att störa och skada vägtransportsystemet i form av skadegörelse, sabotage och i värsta fall terrorhandlingar eller krig. I storstäderna och även utanför dessa vid vissa speciella tillfällen kan vägnätet också blockeras på grund av överbelastning. Att beräkna sannolikheten för att sådana händelser skall inträffa är svårt för att inte säga omöjligt. Vissa grova uppskattningar kan göras. Däremot är det betydligt lättare att beräkna konsekvenserna i form av ökade restider och större transportarbete om ett avbrott på en viss länk skulle inträffa. Konsekvenserna blir mer eller mindre dramatiska beroende på vilken eller vilka väglänkar som drabbas. Detta hänger ihop med vilka omledningsmöjligheter som finns och hur långa omvägar som dessa medför. Vissa väglänkar är särskilt ”betydelsefulla” på så sätt att ett avbrott leder till stora restidsökningar för många resenärer och stora godsvolymer. Att identifiera dessa särskilt betydelsefulla länkar är ett viktigt första steg för att kunna sätta in åtgärder för att minska vägnätets sårbarhet. Vissa regioner (kommuner) är särskilt ”utsatta” i den meningen att de är starkt beroende av någon eller några enstaka länkar. Skulle det bli avbrott på någon av dessa kan restiderna öka dramatiskt eller det kan till och med bli omöjligt nå vissa målpunkter. Detta projekt syftar till är att utveckla metodiken för att göra sådana betingade sårbarhetsanalyser. För att sårbarhets- och tillförlitlighetsfrågor skall kunna hanteras på ett bra sätt i den transportpolitiska beslutsprocessen för investeringar och drift- och underhållsåtgärder behöver metoderna för sårbarhetsanalyser utvecklas. Metodiken behöver utvecklas när det gäller att beskriva hur robust vägnätet är, vilka mått på sårbarhet och tillförlitlighet som är lämpliga att använda, vilka länkar som är särskilt betydelsefulla, vilka kommuner som är särskilt utsatta och vilka effekter olika åtgärder kan få. Metoder behöver också tas fram som kan generera underlag för kommunikation med näringslivet, regionala företrädare och medborgargrupper. Dessa metoder behöver dessutom kopplas till samhällsekonomiska kalkyler så att man kan ta ett samlat grepp på hur ett mer tillförlitligt och robust vägnät kan skapas med begränsade resurser för investeringar, drift- och underhållsåtgärder och olika bärighetssatsningar. I ett tidigare projekt har metodiken för sårbarhetsanalyser av vägnät utvecklats. Syftet var då att utveckla metoder för att studera konsekvenser av avbrott på en länk i taget. Det har resulterat i ett antal artiklar som samlats i en licentiatavhandling (Jenelius 2007). I det nu aktuella projektet avser vi att använda dessa metoder till att studera sårbarheten för den tunga trafiken. Händelser som är förknippade med olika slag av oväder drabbar dock sällan bara en enstaka länk. Det finns därför skäl för att utveckla sårbarhetsanalysen så att man också kan studera konsekvenserna av avbrott som drabbar ett större område av vägnätet. Analyser av klimatförändringar pekar på att många delar av Sverige kan komma att drabbas av ökade risker för höga vattenstånd och översvämningar. Speciellt kan broar med låg vattenfri höjd drabbas. En tredje intressant projektidé är därför att studera konsekvenserna för transporterna om någon eller flertalet av broarna längs ett vattendrag drabbas. Slutligen bör kopplingen till samhällsekonomisk analys studeras. Är det samhällsekonomiskt motiverat att minska sårbarheten? Hur mycket bör man i så fall satsa? Hur skall konsekvenserna för sårbarheten hanteras i den samhällsekonomiska analysen av investeringar eller drift- och underhållsåtgärder? Projektet avslutas med att forskningen sammanställs i form av en doktorsavhandling av Erik Jenelius.
Item type: