Abstract: En god säkerhetsfunktion i tunnlar uppnås genom samverkan mellan flera ingående element, där vägens utformning är ett element medan trafikant, fordon och styrning/drift är andra. De krav som gäller vid utformning, dvs projektering, konstruktion, nybyggnad och förbättring, av tunnlar återfinns i Vägverkets allmänna tekniska beskrivning, ATB Tunnel 2004, en målstandard. Vägverket har bland sina prioriterade områden lyft fram säkerheten vid användning av tunnlar och särskilt betonat att kraven på verifikation och uppföljning av denna standard inte är särskilt väl utvecklade.
I detta projekt studeras trafikanters upplevelse av de säkerhetsaspekter som hör samman med tunnelns utformning såsom orienterbarhet, linjeföring, skyltning, belysning, gestaltning och upplevd trygghet i infart och utfart samt renhållning och skötsel . Syftet är att söka belysa målstandardens effekter, dvs studera olika tunnlar i drift som byggts enligt kraven, och sedan precisera några av de kriterier som är särskilt viktiga att kunna verifiera.
I den litteraturöversikt som Arkus låtit genomföra hösten 2006 finns ett mindre antal skrifter som behandlar säkerhet ur upplevelsesynpunkt. T ex:
- Oro för att åka bil i tunnlar: 400 intervjuer med bilåkande i Stor-Stockholm våren 1997
33 sidor, SveBeFo, Miljöförvaltningen i Stockholm, Stockholm, 1997
- Effects of tunnel design characteristics on driving behaviour and traffic safety: literature review M H Martens, N A Kaptein 28 sidor TNO Human Factors Research Institute 1997
- Oplevd sikkerhet / Reell ulykkesfrekvens i tunneler. Arkitektoniske lösninger. Fase 1: Hypotesegenererende virksomhet, Lauvland, Gro,1990, 92 sidor Human Factors Solutions, Norge
Litteraturöversikt: Beteendevetenskapliga aspekter på bilkörning i tunnel Sven Dahlstedt, 13 sidor, VTI notat 47-1995, VTI 1995
Det tycks saknas nyare undersökningar av hur människor upplever tunnlar. De senaste var tio år gamla och de begränsas ofta till att behandla belysning. I det aktuella projektet ska litteratur kring målstandarden studeras liksom ev. nytillkommen relaterad litteratur.
Utvärdering av nya vägtunnlar
I det aktuella projektet görs uppföljande studier av trafikanters upplevelse i dagens nybyggda tunnlar. I några fall finns genomförda utvärderingar som det är möjligt att ta del av. I andra fall måste direkta studier på plats genomföras med försökspersoner med stöd av olika utvärderingsmetoder.
När det gäller belysning pågår inom Arkus ett projekt med medel från Vägverket, Belysning av vägar och tunnlar. Erfarenheterna från det projektet kan hämtas till det aktuella. Detsamma gäller en del aspekter på trygghet, som behandlas i ett annat Arkus/ Vägverksprojekt Ökad trygghet på stadens gator, parker och gångvägar som kommer att avrapporteras hösten 2007.
Utvärdering av VR-animationer
I dagens projektering är VR-animeringar allt vanligare. Utvecklingen av detta verktyg är av stor betydelse för arkitekter, landskapsarkitekter och tekniska konsulter. Det finns animeringar genomförda för de flesta större svenska tunnelprojekt. En del av det här föreslagna projektet planeras omfatta jämförelser mellan VR-simuleringar och den verkliga upplevelsen – en utvärdering av simuleringarna. I vilken utsträckning ger simuleringarna indikationer på den upplevda säkerheten? Även i detta delprojekt är ett samarbete mellan tekniker, arkitekter/landskapsarkitekter och beteendevetare lämpligt.
Resultatet av projektet väntas bli en rapport med analys av några av de säkerhetsaspekter som måste bevakas vid tunnelbyggande och kunna verifieras.
De större teknikkonsulter som är Arkusmedlemmar deltar i projektet som referensgrupp. De projekterar tunnlar och därmed får resultatet relevans direkt i praktiken.
Samverkan med beteendevetare på VTI alternativt Vägverket eller något universitet med trafikinriktade beteendevetare, kommer också att ingå i projektgruppen.Abstract: The Swedish Road Administration has given priority to safety in tunnels. This issue demands a holistic approach, where the design of the road is one part while other parts include the user, the car and technical support. The standard for tunnels in Sweden is based on ATB Tunnel 2004. Verification of the standard is not, however, very well developed and it should be better known which criteria are the most important to verify.
This project aims to highlight the effects of the standard in some tunnels in use. The focus will be on aspects mostly connected to the design of the tunnel, such as orientation, geometry of the road, communication and signs, experienced safety in entrance and exit and finally maintenance.
Arkus has performed a literature overview on tunnels (2006) and found only a small number of reports dealing with experienced safety and that literature in general seems to be from the last decade.
The methods used in this project are evaluation of new road tunnels and evaluation of VR animations. In some of the most important new tunnels there are some evaluations performed which can be studied in the project. In some cases it will be necessary to study the situation in situ with a number of users.
There are ongoing studies of lighting in tunnels through Arkus, which can add input to the project. Experiences from a study on safety for pedestrians can also be added.
VR animations are frequently used in the design process today. The development of this tool influences the work of architects and consultants. There are VR animations for many newly constructed tunnels. In this project a comparison will be made between animations and actual experienced safety.
The project will be performed by a team of experts, such as architects and consultants. To give more relevance to the project behavioural experts will also be connected to the team, from the Road Administration, VTI or a University.
The project will end with a report with discussion and comments on some of the safety issues connected to the design that will be important to observe and verify in the construction process.