Abstract: Det är sedan länge känt att skaderisken när man färdas med buss är låg jämfört med att färdas med bil. Samtidigt vet vi att många bussresenärer skadas på hållplatsen och när de går till/från hållplatsen, speciellt gäller detta senare för barn och äldre. Bussar och bilar har olika medelbeläggning och är i olika grad inblandade i olyckor med andra fordon och fotgängare och påverkar därmed den totala säkerheten i varierande grad.
Syftet med projektet är att studera säkerhetseffekter av förändringar i bussresandet och speciellt då vid överföring av resande mellan bil och buss.
För att kunna bedöma hur förändringar i resandet med skilda färdmedel påverkar trafiksäkerheten (i detta fall döda och svårt skadade) måste även förflyttningar till/från färdmedlet och skador på andra trafikanter beaktas. Svåra olyckor fördelade på trafikantkategorier finns det statistik om, medan vi vet mycket lite om andelen fotgängareolyckor på hållplats och på väg till/från hållplats. Hur bussar, och i viss mån också andra färdmedel, drabbar andra trafikanter vid olyckor ingår i analysen. Sjukhusregistrering kommer att användas som underlag för jämförelser och analys.