National Transport Library Research Database

Säkerhetsmarginaler och återkopplingsstrategier för fyrhjulsdrivna fordon (Safety Margin and Feedback Strategies for AWD Vehicles)

  • Olsson, Gunnar
  • Saab Automobile AB, Svenskt företag eller organisation, 556258-8912
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2005-09-01 -- 2009-12-31 ; 1254000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL80 B 2008:73464
  • Trafikverket 2010/2276
Subject(s): Online resources: Abstract: Dagens fyrhjulsdriftssystem ger möjligheten att komplettera bromsbaserade stabilitetssystem för att uppnå ytterligare fördelar inom aktiv säkerhet, kombinerad med ökad framkomlighet och förbättrade köregenskaper. Projektet syftar till att utveckla reglerstrategier på fordonsnivå som genom samverkan mellan de delsystem som påverkar hjulens driv- och bromsmoment kan varna och stödja föraren i kritiska situationer. Forskningen kommer att fokusera på att besvara följande: ”Hur kan säkerhetsmarginaler kvantifieras och vilka återkopplingsstrategier skall användas så att säkerheten kan förbättras givet den ökade kurvtagnings- och accelerationsförmåga som fyrhjulsdriften medför?Abstract: Today’s AWD systems provide possibilities to complement brake-based stability systems in order to achieve additional benefits in the area of active safety, combined with increased traction and improved driving performance. The project is aimed at developing control strategies at the vehicle level by combining sub-systems that affect the traction and braking torque to warn and support the driver at limit conditions. The research is to answer the following question: "How shall safety margins be quantified and which feedback strategies are appropriate to actively improve vehicle safety given the increased lateral and longitudinal performance provided by AWD systems?”
Item type: