National Transport Library Research Database

Analys av dubbelriktad laddning för en flotta av godsfraktande elfordon

  • Lindholmen Science Park AB, Svenskt företag eller organisation, 556568-6366
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-04-18 -- 2026-03-04 ; 500 000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2025/33679
Summary: Utsläppen från tunga fordon (över 3,5 ton) svarar för omkring en tredjedel av vägtrafikens klimatutsläpp. Totalt innebär det att godstransporterande fordon står för cirka 10% procent av de totala svenska klimatutsläppen. Ägandekostnaden är avgörande när operatörer väljer typ av fordon. I stora drag utgörs ägandekostnaden av förarlön, kapitalkostnader och energikostnader. För ett fossilfordon är energikostnader desamma som bränslekostnader, för ett elfordon är det likvärdigt med de kostnader som uppstår i samband med laddning. Vehicle-to-Grid (V2G), d.v.s. dubbelriktad laddning, möjliggör att elfordon kan överföra energi tillbaka till elnätet. För användare av elfordon möjliggör V2G lägre laddningskostnader. Anledningen är att elfordon kan bli en aktiv aktör på elmarknader och därigenom ge inkomst även när ett fordon är parkerat. Exempelvis kan inkomster fås på energi-spot-marknaden genom att köpa energi när det är billigt och att sälja när det är dyrt. På balansmarknaden får en aktör betalt i relation till erbjuden effektkapacitet. Problemen som projektet hanterar beskrivs av följande frågor: 1) Hur kan en flotta av elnätsinkopplade fordon optimalt handla på minst en elmarknad? 2) Givet V2G-funktionalitet, hur kan denna testas och utvärderas? 3) Vilka blir konsekvenserna, ur ett ägandekostnads- och klimatomställningsperspektiv, av att tillämpa V2G för en flotta av tunga godstransporterande fordon? Den första frågan kan ses som nödvändig för att hantera den sista frågan. Metoder för att hantera problemen är matematisk modellering, simulering, optimering samt maskininlärning. Utöver dessa metoder ämnar industripartnern i projektet testa V2G-handelsalgoritmer på en faktisk flotta av nätinkopplade elfordon. Projektets sluteffekt är kunskap som bidrar till V2G-teknikens etablerande för godsfraktande fordon. Väl fungerande V2G-teknik kan bli avgörande för att en operatör av godsfraktande fordon väljer elektrifierade varianter, därigenom påskyndas omställningen till fossilfrihet.
Item type: