National Transport Library Research Database

Validering av mätutrustning för cykeldata (Validation of measurement equipment for bicycle data)

  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-04-03 -- 2026-11-30 ; 1 750 000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2024/99613
Summary: Cykeln har potential att främja både hälsa och miljö och spelar en viktig roll som aktiv mobilitetslösning. Ambitionen är att öka cyklingen i Sverige och därmed bidra till utvecklingen av ett hållbart samhälle. För att kunna planera för och främja ökad cykling, samt följa upp utvecklingen behöver man mäta olika aspekter som hälsa, miljö, trafiksäkerhet och framkomlighet. Data om cykling är användbara inom många områden -planering och utvärdering av ny- och ombyggnation, underlag till transportpolitiska strategier, samhällsekonomiska beräkningar, effektberäkningar, m.m. Detta projekt bygger på en tidigare studie som presenterade rekommendationer för insamling och organisering av cykeldata. En av rekommendationerna handlar om vikten av att validera mätutrustning som fångar cykelpassager och annan data (riktning, cykeltyp). Mätdata över cykelpassager är användbara inom många områden och har exempelvis använts till skattning av cykeltrafikarbete, utvärdering av sopsaltförsök och utvärdering av cykelstråk. Sammantaget är dock vår bedömning att de utvärderingar som görs är spretiga (olika saker mäts i olika utvärderingar) och begränsade i både vad som utvärderas och omfång. Många utvärderingar som görs i samband med upphandlingar är inte tillgängliga på grund av sekretess. Förutom Trafikverket är kommunerna en viktig målgrupp bland upphandlande aktörer då cyklingen till stor del framförs på kommunala vägar. I projektet vill vi inte bara jämföra faktiskt antal passerande fordon med detekterat antal fordon. Vi vill också förstå varför, i vilka situationer och för vilka fordonstyper (cykel, lådcykel, elsparkcykel, m.m.) skillnader uppstår. Därför behövs ett kontrollerat försöksupplägg. Projektets syfte är att validera mätutrustning genom tester i kontrollerad miljö. Syftet är också att, tillsammans med Trafikverket, regioner och kommuner, identifiera behov av cykeldata, vad data ska användas till (analyser och frågeställningar) och i vilken omgivning mätningar behöver ske. Projektets huvudsakliga mål är att testa 3–4 mättekniker (t.ex. slingor, slang , olika kamerasystem, radar) som fångar cykelpassager och validera dessa med avseende på de behov som identifierats. Ett ytterligare mål är att utveckla testprotokoll och -scenarier som kan användas även i framtida utvärderingar.Summary: To plan for and promote increased cycling, as well as monitor the development, it is necessary to measure various aspects such as health, environment, traffic safety, and accessibility. The foundation for useful data is that we can trust the accuracy of the measurements. This project builds on a previous study that presented recommendations for the collection and organization of national cycling data. One of the recommendations concerns the importance of validating measurement equipment that captures bicycle passages and other information such as direction, speed, and bicycle type. Our overall assessment is that the evaluations are scattered and limited in both what is evaluated and the size. Many evaluations conducted in connection with procurements are not available due to confidentiality. In addition to the Swedish Transport Administration, municipalities are an important target group. It is therefore important that the validations are carried out in a way that allows both the Swedish Transport Administration and municipalities to use the results. In the project, we want to compare the actual number of passing vehicles with the detected number, but also understand why, in which situations, and for which vehicles (bicycle, cargo bike, electric scooter, etc.) differences arise. Therefore, a controlled experimental setup is needed. The purpose of the project is to validate measurement equipment in a controlled environment. The purpose is also to, together with the Swedish Transport Administration, regions, and municipalities, identify the need for cycling data, what the data will be used for, and relevant traffic environments (mixed traffic, cycle paths, etc.). The main goal of the project is to test 3-4 measurement techniques (e.g., loops, tubes, various camera systems, radar) that capture bicycle passages and validate them with respect to the identified needs. An additional goal is to develop test protocols and test scenarios that can also be used in future evaluations.
Item type: