National Transport Library Research Database

TerminalTrängsel (T2) (Terminal Congestion)

  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-06-01 -- 2028-09-30 ; 4 036 000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2024/120983
Subject(s): Summary: Projektet ”TerminalTrängsel” (T2) handlar om analys och modellering av busstrafiken på bussterminaler. Många bussterminaler har kapacitetsproblem men deras centrala placering i staden gör dem svåra att bygga ut. När det kollektiva resandet ökar förvärras problemen, varför det finns behov av metodik för kostnadseffektiv utvärdering av framkomlighetsförbättrande åtgärder. En svårighet är att trängseln inte bara påverkas av antal bussar, utan även av antal resenärer, utformning, tidtabell och hållplatsallokering. Mikrosimulering kan användas för detta, men är mycket resurskrävande på grund av den höga detaljnivån. Historisk GPS-data från åtta kollektivtrafikhuvudmän finns öppet tillgängligt. Denna data är särskilt lovande för modellering av bussterminaler eftersom den i dessa fall inkluderar alla fordon som rör sig i området. Användning av denna data för traditionell mikrosimulering är dock utmanande då upplösningen i tid är låg, och osäkerheten i rummet ibland stor i förhållande till detaljnivån i traditionell mikrosimulering; exempelvis kan acceleration bara mycket ungefärligt skattas från data. De stora datamängderna gör dock att en mikroskopisk simulering anpassad till samma skala som tillgängliga data är en mycket lovande modelleringsansats med potential att fånga upp de väsentliga effekterna av trängseln utan att kräva kostsam modellering av alla detaljer. Även planerad trafikering är tillgänglig, vilket möjliggör beräkning av fördröjning, samt skalning av trafikeringen till framtida scenarier. T2 syftar till att utveckla en metod för att direkt från öppna data konstruera nätverksmodeller lämpliga för mikroskopisk simulering av busstrafik på terminaler, samt kvantifiering av trängseleffekter. Syftet är att möjliggöra att mycket kostnadseffektivt skapa enkla simuleringsmodeller av terminaler, med vilka exempelvis framkomlighetsfrämjande åtgärder och effekter av efterfrågeförändringar kan analyseras. Genom att tillämpa ett sådant modellsystem på en stor mängd terminaler skulle transportekonomiskt relevanta samband mellan efterfrågan, restid och restidsvariation för busstrafiken på terminaler kunna estimeras. Metoderna utvecklade i projektet kan användas direkt för djupare analyser av specifika bussterminaler, exempelvis för att för att undersöka effekterna av genomförda åtgärder.Summary: The project ”Terminal Congestion” (T2) concerns analysis and modelling of bus terminals. There is a need for a methodology for cost-efficient evaluation of measures for improved accessibility. This is challenging since the congestion is not only a result of the number of busses, but also number of passengers, design, timetable and platform allocation. Microsimulation can be used for this type of evaluations but is resource intensive due to the high level of detail. GPS data from eight public transport authorities is freely available. This data is promising for modelling bus terminals, since it then includes all moving vehicles in the modelled area. However, using this data for traditional microsimulation is challenging, due to uncertainty in position and the low resolution in time relative to the level of detail in traditional microsimulation. The large volume of accessible data, however, makes a microscopic simulation adopted to the detail level of data a very promising modelling approach with a potential to catch the most significant congestion effects without requiring expensive modelling of all details; it is sufficient to identify when a vehicle’s intended route is blocked, without describing its precise acceleration process. The planned traffic is also available, which enables calculation of delays, and scaling of traffic to future scenarios. T2 aims at developing a method that from freely accessible data constructs network models suitable for microscopic simulation of bus traffic within terminals and quantify congestion effects. The purpose is to enable the most cost-effective creation of simple simulation models of terminals and evaluation of capacity improving measures or effects of traffic demand changes. By applying this type of model system for a large number of terminals, relevant cost-benefit connections between demand, travel time, travel time variation for bus traffic within terminals can be estimated. The methods developed within the project can be applied directly for in-depth analyses of specific bus terminals to, for example, investigate the effects of applied measures for capacity and accessibility.
Item type: