National Transport Library Research Database

Hälsa på hjul: tillförlitliga cykeldata för och värdering/beräkning av cyklingens folkhälsoeffekter (Health On Wheels: Reliable Bicycle Data for Assessing and Calculating the Public Health Effects of Cycling)

  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-04-07 -- 2027-11-30 ; 4 592 000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2025/27314
Summary: Hänsynsmålet för transportpolitiken innebär att transportsystemet ska utformas, fungera och användas så att ingen dödas eller skadas allvarligt. Samtidigt ska det bidra till att miljökvalitetsmålen nås och att folkhälsan stärks. Cykling och gång har stor potential som kärnkomponenter i framtida transportsystem för att adressera hållbarhet, tillgänglighet och folkhälsa. Tillförlitliga metoder för att kvantifiera samhällsekonomiska effekter av cykelåtgärder är avgörande. Särskilt folkhälsoeffekterna har identifierats som den viktigaste komponenten, men befintliga metoder är bristfälliga och används inte längre. Nyligen genomförd forskning i Sverige betonar behovet av att utveckla metoder som på ett korrekt och vetenskapligt grundat sätt kan värdera dessa effekter och stödja trafik- och samhällsplanerare i beslut om cykelinfrastruktur och åtgärder. Huvudforskningsfrågan i detta projekt är: Hur kan en vetenskapligt baserad och praktiskt användbar metod för värdering av folkhälsoeffekter av cykling utvecklas för trafik- och samhällsplanering? Projektets huvudsakliga syfte är att utveckla en tillförlitlig metod för kvantitativ förståelse av cykling i Sverige, med fokus på folkhälsoeffekter, som kan användas som beslutsstöd av Trafikverket och dess intressenter. Projektet fokuserar på tre delmål: (1) Data och insamling: Utveckla och testa riktlinjer för att samla tillförlitliga data om cykling i olika kommuner och regioner som indata till samhällsekonomiska analyser. (2) Värderingsmodeller: Utveckla och validera en metod för samhällsekonomisk värdering av cykelåtgärder med fokus på folkhälsa anpassad för svensk transportplanering. (3) Beslutsstöd: Ta fram en användbar metod (”HälsaPåHjul-metoden”) som stödjer trafik- och samhällsplanerare genom riktlinjer för insamling, modellering och värdering av data. Modellen ska vara vetenskapligt grundad och förankrad hos relevanta aktörer som Trafikverket och andra experter. Denna metodik kommer att bygga vidare på tidigare forskning och projekt samt utvecklas i nära samarbete med en referensgrupp bestående av relevanta intressenter inom transportsektorn.Summary: Cycling and walking are recognized as highly promising core components of future transport systems, addressing sustainability, accessibility, and public health. Reliable methods for quantifying the socio-economic impacts of cycling initiatives are critical. Among these, public health effects stand out as the most significant component, yet existing methods are considered inadequate within the Swedish context and lack important components. Recent research in Sweden emphasizes the urgent need for scientifically robust methods to accurately evaluate these impacts, offering valuable support for traffic and urban planners in decisions regarding cycling infrastructure and related measures. This project addresses the following primary research question: How can a scientifically sound and practically applicable method for valuing the public health effects of cycling be developed to support transport and urban planning? The project’s overarching aim is to develop a dependable method for quantitatively analyzing cycling in Sweden, with a particular focus on public health benefits. This method will serve as a decision-support tool for Trafikverket and its stakeholders. The project focuses on three key objectives: (1) Data Collection: Develop and test comprehensive guidelines for collecting reliable cycling data across municipalities and regions, providing essential inputs for socio-economic analyses. (2) Valuation Model: Create and validate a socio-economic valuation method for cycling initiatives, emphasizing public health effects, tailored to the needs of Swedish transport planning. (3) Decision Support: Develop a user-friendly tool, the “HälsaPåHjul Method,” to assist transport and urban planners. This tool will offer clear guidelines for data collection, modelling, and valuation, underpinned by scientific rigor and endorsed by key stakeholders such as Trafikverket and other domain experts. The methodology will build upon previous research and projects while being developed in close collaboration with a reference group of relevant stakeholders within the transport sector.
Item type: