National Transport Library Research Database

Efterkonvertering av fossildrivna bilar till eldrift – en kunskapsöversikt (Post-conversion of fossil-fuelled cars to electric power – an international knowledge overview)

  • IVL Svenska Miljöinstitutet AB, Svenskt företag eller organisation, 556116-2446
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-05-01 -- 2026-06-15 ; 570 000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2024/91259
Summary: Elektrifiering är en viktig del av klimatomställningen av transporter men utbytet av fordonsflottan sker för långsamt och har också en betydande klimatpåverkan i livscykelperspektiv. Projektet kommer undersöka bakgrund till, omfattning av och regelverk för konvertering av fossildrivna personbilar till eldrift internationellt. Åtgärden är statligt subventionerad i Frankrike, och anges där ha mindre klimatavtryck än utbyte av fossil- till ny elbil då konvertering till eldrift potentiellt innebär energi- och resursbesparande jämfört med byte av befintlig fossilbil till nytillverkad elbil. Konvertering av fossildrivna bilar till eldrift kan ytligt ses som steg 3-åtgärd, "ombyggnad", men steg 2-åtgärd då fyrstegsprincipen tillämpas på transportsystemet som helhet - befintliga komponenter i transportsystemet, fordon, används energieffektivare med potentiellt mindre nyttjande av naturresurser, och till potentiellt mindre kostnad jämfört med att ersätta befintliga fossildrivna fordon med nytillverkade elfordon. Syfte: undersöka bakgrund till och omfattning av konvertering av befintliga fossildrivna bilar till eldrift internationellt. Projektet kommer att belysa huruvida sådan konvertering kan vara en pusselbit i ett effektivt hållbart transportsystem som stöder omställning i samhället och ett mer resurseffektivt kretslopp av material och energi. Här ingår att identifiera och beskriva förekomst och utformning av stödjande policies, styrmedel och regelverk i Frankrike och andra länder, vilken standardisering som behövs och vilka effekter som har erhållits i form av bidrag till ett mer energieffektivt hållbart transportsystem med minskad klimatpåverkan. Projektet kommer att undersöka vad som i så fall krävs angående teknik, regelverk och policy och för att utforma och genomföra åtgärden på ett kostnadseffektivt sätt. Med utgångspunkt i dessa resultat kommer potential i ett svenskt perspektiv analyseras avseende klimat- och miljöeffekter och kostnadseffektivitet i ett livscykelperspektiv. Summary: Electrification is an important part of the climate transition of transport, and not least for passenger transport in rural areas where alternatives are not always sufficient, but the replacement of the vehicle fleet takes place too slow and has a significant climate impact in a life cycle perspective. A new car is also a (too) high cost for many households. Conversion of existing fossil-fueled cars to electric drive takes place internationally, but is unusual in Sweden. In France the measure is subsidized by the French government , and is stated there to have a smaller climate footprint than a new electric car. This because the conversion of fossil-fueled cars to electric operation potentially means energy and resource savings compared to replacing existing cars with newly manufactured electric cars. The purpose of the project is to investigate the background to and extent of conversion of existing fossil-fueled cars to electric operation internationally. This includes identifying and describing the existence of supporting policies and the design of policy instruments and regulations in France and other countries, as well as what standardization is needed and what effects have been obtained with regard to contributions to a more energy-efficient sustainable transport system with reduced climate impact. The project will investigate what is required regarding technology, regulations and policy. Based on these results, the potential in a Swedish perspective will be discussed regarding climate and environmental effects and cost-effectiveness in a life-cycle perspective. The project goal is to increase knowledge about international experiences of effects for energy efficiency and reduced climate impact of conversion of existing passenger car fleet through conversion of fossil-fueled cars to electric operation, as well as effects for better air quality, cost efficiency and increased knowledge about potential, conditions and barriers in a Swedish context.
Item type: