National Transport Library Research Database

Ytbehandling och indränkt makadam (Surface Dressing and Penetration Macadam)

  • Jacobsson, Torbjörn
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2006-01-01 -- 2010-01-01 ; 1165000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2005:16329
Subject(s): Abstract: Olika varianter av indränkt makadam (IM) används både som bär- och slitlagerbeläggningar på låg-, medel- och högtrafikerade vägar. Framförallt har intresset för de typer av IM som används till slitlager eller kombinationen slit- och bärlager (IMT, JIM) ökat på senare år. Idag läggs flera miljoner kvadratmeter av IMT eller JIM årligen på lågtrafikerade vägar. Mot denna bakgrund har det framförts önskemål från både beställare på Vägverket och entreprenörer att starta upp ett FoU-projekt. Frågor som i första hand bör belysas är provningsmetoder för indränkt makadam, vilken effekt åtgärden har på bärigheten, relevanta krav på stenmaterialet samt typ och mängd av bindemedel. Anvisningarna i ATB VÄG anses idag som otillräckliga och behöver därför ses över och kompletteras. Mycket av den kompetens som fanns inom detta område (när Vägverket hade en betydande egenregi) har med åren försvunnet och därför har tankbeläggningsgruppen som består av representanter från beställare, utförare, bindemedelstillverkare, konsulter och VTI ansett det viktigt att ett FoU-projekt startas upp 2006. Första året aktiviteter är inriktade mot en state-of-the-art-rapport (förstudie) som ligger till grund för ett fortsatt FoU-program.Abstract: The project will be conducted through laboratory work, test roads and control sections, in close collaboration with the "Tank Group, as client, contractors, material suppliers, consultants, shippers, and educational and research organizations are represented. Tank Coatings (Coating, Immersion and sealing) is the dominant type of coating on the less congested road network. The technique is very cost-effective and resource efficient. Stone aggregates not be heated and production takes place directly on the road with mostly local materials. This minimizes energy consumption and material transport. Development of alternative, more environmentally friendly binders has become a topical issue. Appropriate action when stone loses and bleeding on the surface finishes are other issues that the project addresses. On the tank group's website http://www.tankgruppen.nu describes the work undertaken and carried out in the development of surface treatments. Website administered today by the VTI and the goal is that this is going to assimilate knowledge and access to advice and experience from the performance of surface treatments.
Item type: