National Transport Library Research Database

Designprinciper och randvillkor för ett säkert system för motorcykel (Design principles and boundary conditions for a safe system for motorcycles)

  • Strandroth Consulting AB, Svenskt företag eller organisation, 559308-1317
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-03-19 -- 2026-03-31 ; 1 442 000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2025/16116
Summary: Nationella och globala mål om att halvera antalet omkomna och skadade i vägtrafiken kan inte nås utan en signifikant minskning av omkomna och skadade på MC. Globalt sett står MC för en betydande andel av antalet omkomna, i vissa delar av världen omkring 20% och i andra delar så högt som 80%. En grundprincip i nollvisionen och det säkra systemet är att det är människans biomekaniska tolerans mot kollisionsvåld som är utgångspunkten, och infrastrukturen och hastigheten ska anpassas så att kollisioner inte överskrider nivåer av krockvåld som leder till död eller svår skada. På senare år har dessa toleransnivåer definierats för motorcyklister i olika typer av olyckor vilket innebär ett första steg mot att kunna definiera hur ett säkert system för MC kan se ut. Dessa behöver dock översättas till principer för infrastruktur och hastighet som speglar olika förhållanden av MC trafik, vilket skiljer sig mycket runt om i världen. Dessa principer behöver också översättas till riktlinjer för infrastrukturdesign för tillämpning runt om i världen. Syftet är att; Utveckla principer, eller randvillkor, som anger maximala kollisions- och reshastigheter för att undvika dödsfall och allvarliga skador i ofta förekommande olyckstyper som involverar MC, och att översätta dessa villkor i designprinciper som speglar de olika användningsområden/transportbehovs som finns globalt. Exempel på forskningsfrågor som ska besvaras är; - Vilken skadenivå (dödsfall, livshotande skador, invalidiserande skador) ska ett säkert system för MC ta hänsyn till? - Vilka framtida förbättringar av fordonsutformning, säkerhetssystem och skyddsutrustning bör beaktas i ett säkert system för MC? - Vilka olika transportbehov relaterat till MC ska vara dimensionerande för ett säkert system för MC? - Vilka designprinciper för infrastruktur och hastighet ska gälla för att uppnå ett säkert system för MC? Olycksdata från olika delar av världen samlas in och sammanställs för att identifiera vanliga olycksscenarion som finns representerade globalt.Summary: National and global targets to reduce 50% of fatalities and serious injuries from road traffic cannot be reached without a significant reduction of fatally and seriously injured motorcyclists. Globally, motorcyclists constitute a significant proportion of road traffic fatalities, varying from as much as 80% in some parts of the world, to around 20% in other parts of the world. A basic principle of Vision Zero is that the infrastructure and speed should be aligned to human tolerance to crash forces, so that the in case of a crash, the crash forces does not lead to fatalities or serious injuries. In recent years, tolerance levels indicating risk of fatal or serious injury for motorcyclists at different speeds in different types of collisions has been defined meaning that a first step towards defining safe system principles for motorcyclists has been taken. However, these tolerance levels need to be translated and adapted into principles and overarching guidelines for infrastructure and speed limits that reflect the very different environments and modes for motorcycle transportation that are found globally. The aim is to develop principles, or boundary conditions, that specify maximum collision and travel speeds to avoid fatalities and serious injuries in common accident types involving motorcycles, and to translate these conditions into design principles that reflect the different uses/transportation needs that exist globally. Examples of research questions to be answered are; - What injury level (fatalities, life-threatening injuries, disabling injuries) should a safe system for motorcycles take into account? - What future improvements in vehicle design, safety systems and protective equipment should be considered in a safe system for motorcycles? - Which different transport needs related to motorcycles should be dimensioned for a safe system for motorcycles? - What design principles for infrastructure and speed should apply to achieve a safe system for motorcycles? Accident data from different parts of the world is collected and compiled to identify common accident scenarios that are represented globally.
Item type: