Summary: För att minska sjöfartens klimatpåverkan har Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) beslutat om en reglering för att nå nettonollutsläpp av växthusgaser till 2050. För att uppnå dessa klimatmål har sjöfartsindustrin visat ett förnyat intresse för vindpropulsion och vindassistans. Flera studier, inklusive fullskaliga tester, har visat att vindpropulsionsteknologier kan ge betydande förbättringar i fartygens energieffektivitet. Sverige har ledande aktörer inom både industri och forskning relaterat till vindpropulsion. IMO:s regelverk kring Energy Efficiency Design Index (EEDI eller EEXI) och EU:s regelverk är viktiga verktyg i arbetet för att ställa om sjöfarten. För att korrekt reflektera effekten av en vindpropulsionslösning i EEDI-värdet och andra index behövs noggranna metoder för att beräkna dess prestanda. Tillgång till prediktionsmetoder med olika noggrannhetsnivåer och kostnader är också nödvändiga för fartygsägare och designers för att fatta välgrundade beslut under hela anskaffningsprocessen. Nya studier och erfarenheter från installationer ombord har visat att den aerodynamiska interaktionen mellan skrovet och vindpropulsorn, oavsett om det är en Flettner rotor eller ett vingsegel, har betydande effekt på prestandan och bör beaktas i en prognos. Det är även ett krav i EEDI-regelverket att inkludera denna effekt. Detta kan göras med numeriska beräkningar (CFD) eller vindtunneltester. Ett hinder är dock att dessa metoder är dyra och tidskrävande. För att undanröja detta hinder vill detta projekt utveckla snabbare metoder för att uppskatta skrov-segel-interaktionen. Målet med projektet är att utveckla metoder för att prediktera kraften som genereras från en Flettner rotor eller ett vingsegel när den verkar i kombination med ett fartygsskrov, med både medelhög och låg noggrannhet. Metoderna ska vara validerade och tillämpbara i industrin. Det övergripande syftet är att bidra till tillförlitliga metoder för att korrekt förutsäga prestandan av vindpropulsionslösningar ombord på ett fartyg, så att index som EEDI/EEXI kan bestämmas korrekt och investeringsbeslut kan baseras på trovärdigt underlag.Summary: To reduce the climate impact from shipping, the International Maritime Organization (IMO) has decided on a regulation to reach net zero emissions of greenhouse gases by 2050. To achieve these climate goals, the shipping industry has shown a renewed interest in wind propulsion and wind assistance. Several studies, including full-scale tests, have shown that wind propulsion technologies can provide significant improvements in the energy efficiency of ships. The IMO's regulations regarding the Energy Efficiency Design Index (EEDI or EEXI) and the EU's regulations are important tools in the work to reshape shipping. To correctly reflect the effect of a wind propulsion solution in the EEDI value and other indices, accurate methods are needed to calculate its performance. Access to predictive methods with varying levels of accuracy and cost is also necessary for ship owners and designers to make informed decisions throughout the procurement process. Recent studies and experience from shipboard installations have shown that the aerodynamic interaction between the hull and wind turbine has a significant effect on performance and should be considered in a prediction. It is also a requirement in the EEDI regulations to include this effect. This can be done with numerical calculations (CFD) or wind tunnel tests. One obstacle, however, is that these methods are expensive and time-consuming. To remove this obstacle, this project wants to develop faster methods to estimate the hull - wind propulsion unit interaction. The goal of the project is to develop methods to estimate the propulsive effect of a wind propulsion unit (rotor or wing sail) when operating in combination with a ship's hull, with both medium and low accuracy. The methods must be validated and applicable in industry. The overall purpose is to contribute to reliable methods for correctly predicting the performance of wind propulsion solutions on board a ship, so that indices such as EEDI/EEXI can be determined correctly and investment decisions can be based on credible evidence.