National Transport Library Research Database

Förstudie om hur kunskap från forskning om intelligenta transportsystem (ITS) på väg skulle kunna tillämpas på marktrafik vid flygplatser för att minska risken för rullbaneintrång (A feasibility study on applying knowledge from the research on road traffic Intelligent Transport Systems (ITS) on airport ground traffic to reduce the risk of runway incursion)

  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-05-05 -- 2026-07-31 ; 623 000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2024/99409
Summary: En av de allvarligaste flygsäkerhetsriskerna idag är rullbaneintrång, det vill säga flygplan och/eller markfordon som av någon orsak befinner sig på rullbanan samtidigt som ett flygplan startar eller landar. Det globala programmet Global Action Plan for the Prevention of Runway Incursions adresserar frågan som helhet och belyser både omfattningen och allvaret av problemen, men lämnar också rekommendationer på områden för fortsatt forskning och utveckling. Trafikverket identifierar i sin digitala färdplan att det Intelligenta Transportsystemet (ITS) kan öka trafiksäkerheten och minska koldioxidutsläpp för vägfordon. ITS-tjänster kan exempelvis innebära att förare får en varning inne i bilen och därmed mer tid att förbereda sig på en säkerhetskritisk situation, såsom en oväntad fordonsinteraktion. ITS-tjänster kan även användas för att kontrollera aspekter av körning såsom att ge företräde till prioriterade fordon. Det finns flera förslag för hur den tekniska lösningen för fordonsprioritering kan se ut, men få studier på hur det påverkar förare. Förutom kommunikation inne i fordonen kan man också använda extern kommunikation för förmedling av ITS-information, bland annat genom ljusramper och digitala textskyltar. Befintlig kunskap om ITS-lösningar från forskningen på vägsidan skulle kunna bidra till en ökad medvetenhet om fordon på manöverområdet på flygplatser. Båda områdena, förhindrande av rullbaneintrång och intelligenta transportsystem, har studerats vart och ett för sig, men det finns lite forskning som kombinerar dem. Fokus för studerade lösningar är också till stor del på teknik för detektering av rullbaneintrång och larm kopplade till dessa, främst i förarmiljöer och hos flygtrafikledning. Mindre fokus har lagts på kommunikativa aspekter, som extern kommunikation, och användande av teknik för förebyggande åtgärder och hur man kan konstruera intuitiva system för ökad medvetenhet om fordonen på flygplatsen för olika aktörer. Här menar vi att det finns ett tydligt forskningsvärde, samtidigt som det har potential att bidra till ökad flygsäkerhet. Även andra områden på flygplatsen än enbart manöverområdet i anslutning till rullbanan vara intressanta, och det kan också inkludera autonoma markfordon.Summary: Runway incursion, aircraft or ground vehicles at the runway in conflict with starting or landing aircraft, is one of the top safety risks within aviation. Despite development of technology and procedures to mitigate runway incursions it is an area that still requires more research and development. This is highlighted in Global Action Plan for the Prevention of Runway Incursions, which also provides guidelines for further research and development. The Intelligent Transport System (ITS) has been identified by the Swedish Traffic Administration in their digital roadmap as an enabler for increasing road safety and reducing CO2 emissions, for example by providing drivers with in-vehicle warnings about safety critical situations such as unexpected vehicle interaction. The recent Nordic Way 3 project showed that drivers appreciate ITS based traffic information. Furthermore, it showed how it contributes to safer driving, for example by drivers giving way to approaching emergency vehicles earlier. Several technical solutions for this have been suggested, but few studies relate to how it affects the drivers. ITS information can also be mediated by external communication, such as light ramps or digital signs. The knowledge gained from the research on ITS solutions for road traffic could contribute to increased awareness of ground vehicles at the maneuvering area on airports. Both runway incursion prevention and ITS are well established research areas. However, there are few studies combining them. Further, research on runway incursion prevention has largely focused on technological solutions for detection, and alarms for vehicle drivers and air traffic control. Less attention has been given to early prevention by designing intuitive systems for increased awareness of ground vehicles, including external communication. Hence, combining the two areas of research would to large extent be novel research and it may have the potential of contributing to increased safety. The research could also be extended to include other areas at the airport than the maneuvering area in proximity to the runway, and it could also be extended to include autonomous vehicles.
Item type: