National Transport Library Research Database

Kartläggning av Svenska flygresenärers klimatpåverkan och potential för minskning (Mapping the climate impact of Swedish air travellers and potential for reduction)

  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-05-01 -- 2027-05-31 ; 2 186 000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2024/99626
Summary: Flygresor står för 2% av de totala globala utsläppen och 13,9% av alla utsläpp från transportsektorn. Befintliga studier har visat att en minskning av flygresorna, t.ex. genom att ersätta hälften av flygresorna med tåg, kommer att ha den mest genomgripande effekten när det gäller att minska utsläppen från långväga resor (utan att ta hänsyn till miljöpåverkan av ny järnvägsinfrastruktur) jämfört med en minskning av bilanvändningen för långväga resor. Därför är det oerhört viktigt att förstå de rumsliga och tidsmässiga mönstren för flygresor och motsvarande utsläpp. Det finns få tidigare uppskattningar om svenska flygresenärers totala klimatpåverkan. Sveriges officiella statistik tar endast hänsyn till inrikesresor, medan majoriteten av svenskars flygresor sker på utrikesflyg. Denna studie syftar till att kartlägga Svenska flygresenärers globala klimatpåverkan med hjälp av data på mikronivå, närmare bestämt bokningsdata för flygbiljetter, tillgängliga från Trafikverket. Studien syftar på att jämföra uppskattade klimatpåverkan med data på mikronivå mot den som uppskattades i en studie för år 2017. Studien ska också göra en uppskattning av klimatpåverkan för 2024 för att kunna spåra trend över tid. Dessa mikrodata ger information om varje bokad flygresa, deras avgångs-, transfer- och destinationsflygplatser samt tiden på året för den aktuella flygningen. Trafikverket har demonstrerat användningen av dessa data för att kartlägga reseströmmar från svenska flygplatser för icke-upphandlade linjer. Denna studie planerar således att åstadkomma en prototyp för årliga uppdateringar av uppskattade utsläpp per person och kilometer på linjenivå på årsbasis, där kan även hänsyn tas till höghöjdseffekten. Denna studie syftar också till att undersöka möjligheterna att minska flygresornas klimatpåverkan. För att uppnå detta kommer varje flygresa i biljettbokningsdata att jämföras med den alternativa resan om den görs med bil och tåg. Genom att jämföra restiden och kostnaderna för olika transportsätt för den aktuella flygresan kan sannolikheten för att resan ersätts med tåg eller bil beräknas. Effektivitet av olika policyåtgärder för utsläppsminskning ska jämföras.Summary: Air travel accounts for 2% of total global emissions and 13.9% of all emissions from the transport sector. Existing studies have shown that a reduction in air travel, for example by replacing half of air trips with train travel, will have the most profound effect in terms of reducing emissions from long-distance travel compared to reducing car use for long-distance travel. Therefore, it is crucial to understand the spatial and temporal patterns of air travel and corresponding emissions. There are few previous estimates of the total climate impact of Swedish air travelers. Sweden’s official statistics only consider domestic travel, while the majority of Swedes' air travel occurs on international flights. This study aims to map the global climate impact of Swedish air travelers using micro-level data, specifically booking data for airline tickets available from the Swedish Transport Administration. The study aims to compare the estimated climate impact using micro-level data with that estimated in a previous study from 2017. The study will also estimate the climate impact for 2024 to track trends over time. These micro data provide information on every booked flight, including departure, transfer, and destination airports, as well as the time of year for each flight. The Swedish Transport Administration has demonstrated the use of this data to map travel flows from Swedish airports for non-contracted routes. This study thus aims to develop a prototype for yearly updates of estimated emissions per person and kilometer at the route level, which can also take into account the high-altitude effect. The study will also explore the potential to reduce the climate impact of air travel. To do this, each air journey in the booking data will be compared to its alternative by car or train. By comparing travel time and costs between different modes, the likelihood of the journey being replaced by rail or car can be estimated. The effectiveness of different emission reduction policy measures will be compared.
Item type: