National Transport Library Research Database

KCV - Utvidga användningen av återvunnen asfalt och material av marginell kvalitet i svenska trottoarer (KCV - Extending the use of recycled asphalt and marginal quality materials in Swedish pavements)

  • Lunds universitet, Universitet eller högskola, 202100-3211
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-01-11 -- 2029-02-28 ; 6 021 000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2024/125644
Summary: Detta projekt fokuserar på att optimera användningen av återvunnen asfalt och marginal material i vägbyggnad. Den mekaniska och fysikaliska beteendet hos återvunnen asfalt med olika förnyare och asfalt med lågkvalitativa ballastmaterial är ännu inte fullt förstådda, med viktiga frågor som optimering av självläkning, möjligheten till flera återvinningscykler och effektiviteten av ytterligare modifieringar som fortfarande är olösta. Denna forskning syftar till att ta itu med dessa luckor genom att utveckla modellerings- och experimentella verktyg för att utvärdera de mekaniska egenskaperna hos återvunnen asfalt och asfalt med marginala ballastmaterial. Huvudmålet är att utvidga metodiken för sfäriska intrycksprov till att karakterisera asfaltblandningar med hög återvinningsinnehåll och marginala ballastmaterial. Initialt kommer fokuset att ligga på att mäta de viskoelastiska egenskaperna hos bindemedelsfasen direkt från tester på asfaltkärnor. Projektet kommer också att undersöka möjligheten att utvidga intrycksprovet till att karakterisera asphalt utöver linjär viskoelasticitet, särskilt med avseende på bröt och plastiska egenskaper. Det intrycksprovet erbjuder en unik fördel genom att möjliggöra mätning av lokala egenskaper inom materialet, och kan därmed ge insikter om distributionen av återvunnen asfalt, aktivering, och mäta effekterna av olika förnyare utan att extrahera bindemedlet. Metoden har också stor potential för fältapplikationer och kan eventuellt användas som ett test för att övervaka förändringar i ytlagrets prestanda under drift, för att stödja underhållsbeslut. Projektet syftar även till att koppla mätningar från intrycksprovet till makro-skalig prestanda hos återvunnen och marginal asfalt genom mikromekanisk modellering med hjälp av finita elementmetoden, och etablera ett verktyg för att fånga effekten av återvunnet bindemedel på asfaltens prestanda.Summary: This project focuses on optimizing the use of recycled asphalt and marginal quality materials in road construction. The long-term mechanical and physical behavior of recycled asphalt with various rejuvenators and asphalt with low-quality aggregates, is not yet fully understood, with key issues like self-healing optimization, multiple recycling feasibility, and the effectiveness of additional modifications remaining unresolved. This research aims to address these gaps by developing modeling and experimental tools for evaluating the mechanical properties of recycled asphalt and asphalt containing marginal aggregates. The main goal is to extend the spherical indentation test methodology to characterization of asphalt mixtures with high recycled content and marginal aggregates. The initial focus will be on measuring viscoelastic properties of the binder phase directly from the tests performed on asphalt cores. The project will also explore extending the indentation test to characterize mixture properties beyond linear viscoelasticity, particularly regarding damage and plastic flow resistance. The spherical indentation test offers a unique advantage by allowing the measurement of local properties within the material, and may thus provide insights into recycled asphalt distribution, its degree of activation, and measure the effects of various rejuvenators without extracting the binder. The method also has high potential for field application and may potentially be used as a test to monitor the change of performance of surface pavement layers in service, to support maintenance decisions. The project also aims to link indentation test measurements to the macroscale performance of recycled and marginal asphalts through micromechanical modeling using the Finite Element method, providing thus a tool for capturing the effect of recycled binder on macro-scale performance of asphalt.
Item type: