National Transport Library Research Database

KCV - Kvantitativ bedömning och förberedelser för effekterna av transportautomation och elektrifiering på väginfrastruktur (APaER) (Quantitative Assessment and Preparation towards the impacts of transport Automation and Electrification on Road infrastructure (APaER))

  • Lunds universitet, Universitet eller högskola, 202100-3211
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-01-13 -- 2029-02-28 ; 4 026 000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2024/131096
Summary: Transportautomation och elektrifiering kommer avsevärt att förändra trafikfördelning, spatiotemporala fordonsbelastningar och kördynamik på vägnätet, vilket påverkar vägsystemet i termer av nedbrytningsmönster, underhållsbehov, vägjusteringskrav och sidoområden. Även om viss litteratur diskuterar effekterna av automation och elektrifiering på väginfrastruktur, är omfattande analytisk modellering och bedömning fortfarande outforskat, särskilt i svenska och nordiska sammanhang. Detta projekt samlar tvärvetenskapliga väg- och trafikingenjörsexperter från fem institutioner för att erbjuda en omfattande och kvantitativ analys av hur framtida transportautomation och elektrifiering kommer att påverka väginfrastrukturen. Målen inkluderar: 1) Utveckla modellerings- och analysmetoder för att bedöma effekterna av autonoma fordon (AV) och elfordon (EV) på spatiotemporala fordonsbelastningsprofiler, vägslitage och underhållsbehov över olika vägtyper; 2) Utföra kvantitativa analyser av de nya kraven på väginfrastruktur på grund av AV och EV i olika vägscenarier; 3) Genomföra systematiska konsekvensbedömningar och föreslå förberedelsestrategier för att hantera de identifierade behoven. Projektet syftar till att stärka forskningskompetensen i att förstå och förbereda väginfrastruktur för framtida transportautomation och elektrifiering genom innovativa metoder och analyser. Denna kunskap kommer att stödja väghållare, planerare och andra intressenter i att göra kostnadseffektiva och hållbara anpassningar för att möta framtidens transportsystem. Summary: Transport automation and electrification will significantly alter traffic distribution, spatiotemporal vehicle loads, and driving dynamics on road segments, impacting road systems in terms of degradation patterns, maintenance needs, alignment requirements, and roadside infrastructure. While some literature discusses the effects of automation and electrification on road infrastructure, comprehensive analytical modelling and assessment remain underexplored, particularly in Swedish and Nordic contexts. This project brings together interdisciplinary road and traffic engineering experts from five institutions to provide a comprehensive and quantitative analysis of how future transport automation and electrification will impact road infrastructure. The objectives include: 1) Developing modelling and analytical methods to assess the impacts of AVs and EVs on spatiotemporal vehicle load profiles, road degradation, and maintenance needs across different road types; 2) Producing quantitative analyses of the new requirements for roadside infrastructure due to AVs and EVs in various road scenarios; 3) Conduct systematic impact evaluation and propose preparation strategies to address these identified needs. The project aims to enhance research competence in understanding and preparing road infrastructure for future transport automation and electrification through innovative methodologies and analyses. This knowledge will support road owners, infrastructure managers, planners, and other stakeholders in making cost-effective and sustainable adaptations to accommodate future transport systems.
Item type: