National Transport Library Research Database

Integration av lastbilens säkerhetssystem (Integrating Safety Systems for Trucks)

  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-02-01 -- 2028-01-31 ; 5 865 000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2024/99508
Summary: Risken för dödliga skador som uppstår vid en kollision mellan en bil och en lastbil på de svenska vägarna är hög. Även om antalet dödsfall minskar på det svenska vägnätet, har ingen förbättring noterats i kollisioner mellan lastbilar och bilar under de senaste 10 åren och här är det mötesolyckor som dominerar. För att minska antalet dödade i denna olyckstyp krävs förändringar i både vägutformning och lastbilarnas struktur. Förbättrad vägsäkerhet kan uppnås genom en integrerad utformning av vägar (installationskrav för mitträcke, anpassade hastighetsgränser för specifika vägsegment) och biomekaniskt baserade konstruktioner för lastbilar. Den sista punkten möjliggörs genom ny lagstiftning som tillåter en längre lastbilsfront vilket förbättrar både aerodynamik och säkerhet. Tidigare lagkrav begränsade längdmässigt möjligheten för lastbilens krockegenskaper. Huvudsyftet med projektet är att fastställa möjliga designgränser för tunga lastbilar så att ett Safe System med säkra hastigheter och säkra fordon kan identifieras för icke mötes-separerade vägar. Genom att identifiera kapaciteten för vägdesignkriterier samt fordonets aktiva säkerhet, (före krock), som kan minska den potentiella kollisionshastigheten, kan den nödvändiga kvarvarande energiabsorberande förmågan hos lastbilsfronter fastställas. Genom att exportera denna kunskap till ett internationellt testprogram som Euro NCAP (där projektdeltagare deltar i både styrelse och arbetsgrupp) kan press utövas på alla lastbilstillverkare att förbättra frontalsäkerheten. Detta skulle uppnås genom en kombination av pålitliga och robusta aktiva säkerhetssystem som samverkar med lastbilens energiabsorberande strukturer.Summary: Road transport of goods is critical for society but comes with the issues associated with large and heavy vehicles mixing with smaller passenger cars and unprotected road users on a common road network. Heavy goods vehicles (HGVs) have limited passive safety regulations to address collisions with other cars and crash statistics highlight the deadly consequences when trucks and cars collide. HGVs already have legislated automated safety systems as new vehicles after 2013 must meet UNECE 137. Unfortunately, these safety systems have not had a significant influence on the fatality rate for truck involved crashes as they may not have the functionality needed to address all crash scenarios. Exploiting the potential for automation of heavy goods vehicles can be facilitated using the Safe Systems approach for traffic safety. Combining both active and passive safety systems, new designs can increase the total safety for trucks. Teaming with Euro NCAP, the project team proposes to develop new standards and policies that can leverage automated safety systems while building in safety resilience through new passive safety designs. The proposed project will create a new international safety evaluation platform that will initiate new safety functionalities for HGVs. The project’s addresses: -Protection of people inside and outside the vehicle – promoting and measuring vehicle safety performance and their direct influence on occupants in both the truck and passenger car -Integration of vehicles and infrastructure for safe transport solutions – Safe System principles guide the project activities to ensure that the vehicle-driver-environment characteristics are used efficiently and collaboratively -Enabling methods and technologies with clear application for the development and deployment of safe automation – the foundation of the project is a verification procedure for vehicle safety that addresses varying automation levels. It aims to create an industry standard that guides development activities and allows all manufacturers to be judged equally and objectively.
Item type: