National Transport Library Research Database

KCV - Safe-to-fail klimatanpassad väg (Safe-to-fail climate adaption road)

  • Lunds universitet, Universitet eller högskola, 202100-3211
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-01-11 -- 2029-02-28 ; 5 369 000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2024/125701
Summary: Stadsnära vägtransporter är särskilt sårbara för översvämningar vid kraftigt regn, vilket kan leda tilltrafikstörningar, trafikrisker och skador på väginfrastrukturen, samt orsaka stora ekonomiska förluster och avbrott i sociala aktiviteter. Eftersom översvämningar förväntas bli vanligare på grund av klimatförändringar, finns det ett behov av att anpassa väginfrastrukturen. Kommuner arbetar med att ta fram klimatanpassnings-planer. I dessa planer används vägar för att hantera eller leda bort dagvatten. Det finns dock en brist på kunskap om hur detta bäst genomförs. Effekterna av klimatanpassningsåtgärder på transportinfrastrukturen resiliens och på trafikanternas säkerhet har inte undersökts tillräckligt. Dessutom hindras genomförandet av planerna av högkostnader, begränsade resurser, organisatoriska utmaningar, konflikterande mål och samhällets tröghet. Detta projekt syftar till att utveckla klimatanpassning vägar som integrerar trafikbehov och klimat resiliens. Projektet kommer att använda tre fallstudieområden i Göteborgsregionen samt avancerade verktyg för dagvattenmodellering för att bedöma hur översvämningsrisker kan minskas genom klimatanpassningsåtgärder. Vägar som är lämpliga för dagvattenretention eller avledning kommer att identifieras och deras utformning kommer att justeras för att maximera retention eller flöde. Design principer, trafikinformation och synpunkter frånintressenter kommer att beaktas för att säkerställa både säkerhet och funktionalitet. Slutligen kommer ett fler-kriterie-beslutsramverk att utvecklas för att underlätta implementeringen av klimatanpassade vägar. Detta ramverk syftar till att kombinera perspektiven från alla relevanta intressenter och kommer att stödja valet och designen av vägarna. Projektet förväntas leda till en mer resilient och hållbar väginfrastruktur i Sverige genom att skapa synergieffekter mellan klimatanpassningsstrategier och stadsplanering.Summary: Urban road transportation is particularly vulnerable to pluvial flooding which can lead to traffic disruptions, Urban road transportation is particularly vulnerable to pluvial flooding which can lead to traffic disruptions, driving hazards and physical infrastructure damages, as well as extensive economic losses and the interruption of social activities. As pluvial flooding is expected to become more frequent due to climate change, there is a need to adapt the road infrastructure. Municipalities are making climate adaption plans in which roads are used for stormwater retention and diversion. There is, however, a lack of knowledge and understanding on how this should be done. Potential impacts of climate adaptation measures on the resilience of the transportation infrastructure and the safety of road users have not been investigated. In addition, the implementation of the plans is hampered by implementation costs, limited institutional capacity, organizational barriers, conflicting goals and societal inertia. This project aims to develop safe-to-fail climate-adapted roads that address both traffic needs and climate resilience. The project will use three case study areas in the Gothenburg Region and use advanced stormwater modelling tools to assess flooding risks are reduced by climate adaptation measures. Roads that are suitable for stormwater retention or diversion will be identified. The design of the roads will then be modified to maximize retention or water flow. Road design principles, traffic information and stakeholder input will be considered to ensure the safety and functionality of the roads. Finally, a multi-criteria decision-making framework will be developed to support the implementation of climate adaptation roads. This framework will combine the perspectives of all relevant stakeholders to guide the selection and design process. Ultimately, the project aims to enhance the resilience and sustainability of Sweden’s road infrastructure by creating synergies between climate adaptation strategies and urban transportation planning.
Item type: