National Transport Library Research Database

Utveckling av beräkningsmodeller och rekommendationer för dynamiska analyser av rörbroar (Development of numerical models and recommendations for dynamic analyses of soil-steel composite bridges)

  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-03-01 -- 2027-08-30 ; 1 500 000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2024/133345
Summary: Det vetenskapliga syftet med projektet är att svara på de följande forskningsfrågorna: 1 hur är det dynamiska beteendet hos rörbroar vid tågpassage 2 är normkraven (Eurokod) gällande dynamik av järnvägsbroar relevanta för denna konstruktionstyp När dessa två forskningsfrågor är besvarade genom att studera experimentellt och numeriskt fyra olika broar blir det möjligt med parametriska studier att uppnå konkreta mål. De konkreta målen med projektet är att ta fram rekommendationer för beräkningsmodeller och metoder för dynamiska analyser av rörbroar. Dynamiska analyser för broar är ofta tidskrävande. Målsättningen med projektet är därför att utveckla metoder och riktlinjer som möjliggör att dynamiska kontroller av rörbroar kan utföras enligt ett av följande två alternativ: 1) med förenklade dimensioneringsdiagram för vanligt förekommande konfigurationer av rörbroar. 2) med beräkningsmodell för de fall där en fullständig dynamisk analys är nödvändig. Förväntad nytta Genom att möjliggöra användning av rörbroar för högre tåghastigheter kan materialanvändning, produktionstid, miljöpåverkan och total kostnad minskas jämfört med idag vanliga utföranden med till exempel platt- och balkbroar.Summary: The scientific aim of the project is to answer the following research questions: 1 how is the dynamic behavior of soil-steel composite bridges during train passage 2 Are the standard requirements (Eurocode) regarding the dynamics of railway bridges relevant for this construction type When these two research questions are answered by experimentally and numerically studying four different bridges, it will be possible with parametric studies to reach concrete goals. The concrete goals of the project are to produce recommendations for calculation models and methods for dynamic analyzes of soil-steel composite bridges. Dynamic analyzes for bridges are often time-consuming. The goal of the project is therefore to develop methods and guidelines that enable dynamic checks of soil-steel composite bridges to be carried out according to one of the following two options: 1) with simplified dimensioning diagrams for commonly used bridge configurations. 2) with calculation model for the cases where a complete dynamic analysis is necessary. Expected benefit By enabling the use of soil-steel composite bridges for higher train speeds, material use, production time, environmental impact and total cost can be reduced compared to today's common designs with, for example, plate and girder bridges.
Item type: