National Transport Library Research Database

KCV - Nyttjande av RST-data för uppdatering av VTIs nötningsslitagemodell (Use of RST data to update VTI's abrasion wear model)

  • Lunds universitet, Universitet eller högskola, 202100-3211
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-01-11 -- 2027-12-31 ; 4 106 000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2024/125693
Summary: Vintertid utsätts de svenska vägarna för slitage på grund av dubbdäckstrafiken vilket leder till högre kostnader och behov av åtgärder. För att bestämma åtgärder behöver slitaget kunna modelleras vilket idag görs med hjälp av VTIs slitagemodell. Ett problem är att slitagemodellen är i behov av en kalibrering och att det är dyrt då den traditionella metoden med laserbalk kräver stora arbetsinsatser och vägavstängningar med de risker och trafikpåverkan som följer. Däremot finns det numera RST-fordonmed nyare mätteknik med hög upplösning som mäter spåren för hela körfältets bredd i trafikfart. Om denna teknik kan nyttjas för slitagemätningar kan snabbt omfattande data samlas in med många varierande beläggningsfaktorer inklusive ålder, olika materialfaktorer och trafikfaktorer för stora delar avvägnätet vilket leder till högkvalitativa kalibreringar av slitagemodellen både billigare och snabbare än tidigare. Detta projekt ämnar undersöka möjligheterna att nyttja RST-data för att bestämma slitaget avvägar och jämföra den mot den befintliga mätmetoden. Därefter avses data samlas in med den nyutvecklade mätmetoden med RST för att kalibrera den befintliga slitagemodellen. En sådan uppdatering medför även att andra verktyg och modeller som implementerat slitagemodellen så som dimensioneringsverktygen PMS-objekt och ERAPave PP samt luftkvalitetsmodellerna SIMAIR och NORTRIP får en mer korrekt modellering och bör medföra en högre tillförlitlighet.Summary: Swedish roads are exposed for abrasion wear during winters due to the studded tyre traffic, leading to increased costs and needs for maintenance. To determine which measures are most suitable, the abrasion wear needs to be modelled which today is done using the VTI abrasion wear model. One problem with the model is that it needs to be calibrated which is expensive given that the traditional method with a laser beam requires large work efforts and closure of traffic lanes to measure, resulting in increased risks and traffic disturbance. Nowadays, RST-vehicles are equipped with newer measurement technology allowing to measure in a grid with a high resolution which measure the tracks and the full width of the lane at traffic speed. If this technology can be used for abrasion wear measurements, vast amount of data can be collected with many varied factors including pavement age, different material characteristics, and traffic factors for large parts of the road network. This leads to high quality calibrations of the wear model bothat relatively low cost. This project aim to investigate the possibilities to use the new RST-data to determine the abrasion wear of roads and compare it to the current measurement method. Thereafter, data is intended to be collected using the newly developed method using RST to calibrate the wear model. Such an update will also improve the accuracy of other tools and models that have the wear model implemented, such as the design tools PMS-Objekt and ERAPave PP and the air quality models SIMAIR and NORTRIP, would allow for a more correct modelling and thus a higher reliability.
Item type: