National Transport Library Research Database

Rekommendationer för val av sprickavstånd vid tvångslaster (Recommendations for determining crack spacing under restraint loads)

  • ELU Konsult AB, Svenskt företag eller organisation, 556341-0421
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-03-01 -- 2027-03-01 ; 873 000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2024/131501
Summary: Idag råder det osäkerhet kring hur tvångslaster från krympning och temperatur bör beaktas vid dimensionering av betongkonstruktioner för anläggningsprojekt. Under ett seminarium arrangerat av Forum för avancerad konstruktionsteknik på Chalmers framkom det att olika konstruktörer hanterar dessa laster på varierande sätt, vilket leder till betydande skillnader i materialåtgång och dimensioneringslösningar. Detta skapar inte bara variationer i konstruktionernas effektivitet, utan påverkar även projektens kostnader och hållbarhet. För att minska dessa skillnader och skapa en mer enhetlig praxis är syftet med projektet att utveckla riktlinjer för att fastställa när en stabiliserad sprickbildning kan förväntas, samt att bestämma sprickavståndet när stabiliserad sprickbildning inte kan antas. Riktlinjerna kommer att vara anpassade till andra generationens eurokoder (EN1992-1-1:2023) och resultatet kommer att presenteras i en rapport som publiceras av högskolan. Projektets specifika mål är: - Att sammanställa och utvärdera befintliga beräkningsmodeller för att bestämma sprickavstånd i betongkonstruktioner där stabiliserad sprickbildning inte kan förutsättas. - Att genomföra en jämförande analys och validering av dessa modeller mot både fullskaletester och icke-linjära finita element-simuleringar, för att säkerställa deras tillförlitlighet och praktiska tillämpbarhet. - Att utveckla och presentera rekommendationer för hur den föreslagna modellen kan implementeras inom befintliga regelverk, inklusive Eurokoder och TRVINFRA, för att underlätta användning för konstruktörer.
Item type: