National Transport Library Research Database

Karakterisering av tåginducerade aerodynamiska laster på bullerskydd längs järnväg – Del 2: Långsiktigt dynamiskt beteende hos bullerskydd längs järnväg (Characterization of train-induced aerodynamic loads on railway noise barriers – Part 2: Long-term dynamic behavior of railway noise barrier)

  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-03-01 -- 2027-02-28 ; 1 200 000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2024/132497
Summary: Målet med detta projekt är att förbättra förståelsen för de långsiktiga dynamiska beteendena hos järnvägsbullerskydd under aerodynamiska laster från tåg och varierande miljöförhållanden, för att förbättra deras säkerhet och hållbarhet. Målen är: 1. Att utveckla en långsiktig databas för bullerskydd genom att samla in miljödata, aerodynamiskt tryck, stressintervall och belastningscykeldata; 2. Att undersöka påverkan av miljöfaktorer (temperatur, luftfuktighet, lufttryck, vindhastighet) på bullerskyddens dynamiska respons; 3. Att utvärdera bullerskyddens utmattningskapacitet under aerodynamiskt tryck för att föreslå en utmattningsmodell som inkluderar miljöeffekter för att förutsäga livslängden; 4. Att föreslå en enkel och effektiv dynamisk förstärkningsfaktor (DAF) och lastmodell.Summary: The goal of this project is to enhance the understanding of the long-term dynamic behaviors of railway noise barriers under train-induced aerodynamic loads and varying environmental conditions, improving their safety and sustainability. The objectives are: 1) Developing a long-term database for noise barrier, collecting environmental data, aerodynamic pressure, stress range and load cycle data; 2) Investigating the impact of environmental factors (temperature, humidity, air pressure, wind speed) on the dynamic response of noise barriers; 3) Evaluating fatigue capacity of noise barrier under aerodynamic pressure to propose a fatigue model that includes environmental effects to predict service life; 4) Proposing a simple and effective Dynamic Amplification Factor (DAF) and load model.
Item type: