National Transport Library Research Database

AAP3 - Advanced Auto Planner 3

  • Luftfartsverket, Statligt verk, 202100-0795
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-02-03 -- 2028-06-30 ; 9 250 000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2024/99441
Subject(s): Summary: Flygtrafikledningarna i EU-stater har lagreglerade krav att öka produktiviteten i de referensperioder där undervägsavgiften regleras för medlemsländerna. För att möta dessa krav samtidigt som kapacitet och säkerhet bibehålls kommer det att krävas en högre automationsgrad i flygtrafikledningssystemen, antingen som en del av de systemstöd och verktyg flygledaren använder, eller genom att helt automatisera bort vissa arbetsmoment. En viktig pusselbit i detta är att automatiskt kunna lösa de konflikter som uppstår, eller via ett systemstöd som ger flygledaren säkra och effektiva alternativ att exekvera. Detta projekt syftar därför till att utveckla och implementera avancerade algoritmer för konfliktlösning i en-route luftrum och integrera dessa i flygledningssimulatorn Narsim, dels för att studera algoritmernas prestanda men också för att stödja framtida forskning. Projektets mål är att vidareutveckla de algoritmer som tagits fram i projekten AAP, där grundläggande algoritmer utvecklats för att lösa konflikter i lateral trafik (i planflykt) i samarbete med IBM, och AAP2, där dessa algoritmer vidareutvecklades. Resultaten från dessa projekt visar att vi har en fungerande metod för att söka efter och lösa konflikter men att det också krävs en vidareutveckling för att bl.a. kunna lösa konflikter även för vertikal trafik (stigande/sjunkande), att kunna söka lösningar i flera steg för att säkerställa att flygningen kan återgå till sin färdplanerade flygväg på det mest effektiva sättet efter konflikten, samt att hantera avvikelser som uppstår. Då dessa utökningar kommer att medföra en kraftig ökning av de antal lösningsförslag som algoritmen kommer att behöva utvärdera behöver projektet även adressera prestandan i den källkod som utvecklats. För att öka prestandan kommer den nuvarande källkoden skriven i Python att implementeras i ett kompilerat språk samt anpassas för parallell exekvering. Projektet kommer även att behöva utveckla mer avancerade funktioner för grundläggande beräkningar så som bearbetning av väderdata, trafikgenerering, trajectory prediction (TP) och konfliktsökning. I tidigare projekt har detta genomförts i förenklad form i ett plant koordinatsystem i projektets programkod, med otillräcklig precision som följd.
Item type: