National Transport Library Research Database

BÄVER - BÄttre VädertjänstER för obemannat flyg; Det obemannade flygets behov av utvecklade vädertjänster samt som sensorbärare för att förbättra högupplösta väderprognoser (BÄVER - Improved weather services for unmanned aviation; UAS needs for developed weather services and as sensor carriers to improve high resolution weather forecasts)

  • Luftfartsverket, Statligt verk, 202100-0795
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-12-01 -- 2027-01-15 ; 3 551 000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2024/98997
Summary: Projektet syftar till att öka kunskaper kring vilka behov obemannat flyg har av vädertjänster för att kunna flyga på ett säkert, robust och kostnadseffektivt sätt. Syftet är också att undersöka hur vädertjänsterna kan utvecklas för att bättre matcha behoven från obemannat flyg. En del i denna undersökning är att se hur de obemannade farkosterna själva kan bidra till förbättrade prognoser, genom att vara sensorbärare för meteorologiska mätningar och leverera viktiga mätningar till de meteorologiska modellerna. Projektets syfte följer ett tillvägagångssätt i tre steg enligt nedan: 1. Behovsanalys: För det första är det viktigt att få en översikt av operativt relevant väderrelaterad information till drönaroperatören och andra relevanta brukare. Detta behov av information kan omfatta exempelvis prognos av vind, sikt och isbildningsförhållanden på olika höjder som är relevanta under flygplanering och under själva flygningen. En riskanalys ska säkerställa att väderinformation som är relevant för flygsäkerheten blir dokumenterad och bedömd enligt potentiella skadeklasser. Detta omfattar såväl vilken information det är, hur detaljerad den ska vara och hur noggrann den bör vara upplöst i tid och rum. En annan bedömning ska säkerställa relevant väderinformation som inte berör flygsäkerheten, men som är viktig för robusthet och effektivitet. 2. Utbudsanalys: Det här steget ska undersöka i vilken omfattning informationen är tillgänglig t ex tekniskt för brukarna. En gap-analys ska sammanställa de delar som inte ingår i dagens utbud av väderprodukter. På så sätt kan projektet identifiera de delar som saknas men som är relevanta för flygsäkerheten och efterfrågade av brukarna. 3. Konceptuella lösningsförslag ska presenteras för vädertjänster som efterfrågas av brukarna och som är till nytta för samhället. Det handlar om väderprognoser och produkter med hög upplösning i tid och rum avseende de väderparametrar som är relevanta för flygning med UAS. Summary: This project aims to increase knowledge of the needs of weather services from unmanned aircrafts (UAS) in order to fly in a safe, robust and cost efficient manner. The aim is also to examine how weather services can be developed to better match the needs of UAS users. One part of this project looks into how the unmanned aircrafts themselves can contribute to improved forecasts, by being sensor carriers for meteorological measurements and deliver important input to the weather forecast models. The project aim is following a three step approach: 1. User need assessment: Firstly it is important to gather an overview of operationally relevant weather related information to the UAS operators and other relevant users. This information includes for example forecasted wind, visibility and icing conditions at different altitudes, both during planning and flying. A risk analysis will ensure that weather information relevant to aviation safety will be documented and categorised according to potential damage classes. This includes type of information, level of detail and resolution in time and space. Another assessment will ensure that weather information, not related to safety, but important for robustness and efficiency is documented as well. 2. Supply analysis: In this step the availability of existing weather information to UAS users is assessed. A gap analysis will conclude which parts are missing in the current supply of weather services. The project can in this way identify missing services that are relevant to aviation safety and are requested by the users. 3. Conceptual solution proposals are presented for weather services requested by UAS users and that are of societal benefit. These proposals include weather forecasts and products with high resolution in time and space for the meteorological parameters most relevant to UAS operations.
Item type: