National Transport Library Research Database

Undervattensframdrivningssystem för vindassisterade fartyg: från flödesfysik till framdrivningsfaktorer (Underwater Propulsion System for Wind-Assisted Ships: From Flow Physics to Propulsive Factors)

  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-01-01 -- 2027-12-31 ; 4 350 000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2024/113420
Summary: Segelfartyg var bland de tidigaste mänskliga transportsystemen som möjliggjorde resor över haven. Idag omprövas vindkraft för att minska sjötransportsektorns beroende av fossila bränslen och dess koldioxidavtryck. Moderna vindframdrivningsmetoder inkluderar segel, drakar och Flettner-rotorer, men dessa kräver även propellrar för att säkerställa konsekvent prestanda. Detta dubbla framdrivningssystem komplicerar utformningen av propeller och roder på grund av varierande driftsförhållanden, vilket påverkar effektivitet, kavitation, undervattensljud samt interaktionen mellan skrov, propeller och roder. Vindframdrivning förändrar propellerns prestanda genom att inducera spelrum och drift, samt ändra kölvattnet till propellern. Nuvarande design- och ruttplaneringsverktyg, baserade på traditionella enpunktsdriftförhållanden, är otillräckliga för att hantera komplexiteten. Detta projekt syftar till att förbättra förståelse av undervattensflödesfysiken för vindassisterade fartyg, vilket möjliggör noggranna prediktion av propulsiva faktorer över ett brett spektrum av driftsförhållanden, från enbart vinddrivna till enbart propellerdrivna.
Item type: