National Transport Library Research Database

e-SAFER - Datamodeller för säkra interaktioner mellan (automatiserade) fordon och elsparkcyklar (e-SAFER - Computational models for a safe interaction between (automated) vehicles and e-scooters)

  • Dozza, Marco
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2022-11-01 -- 2025-04-30 ; 3 693 880 kronorRegistration number:
  • Vinnova 2022-01641
Online resources: Summary: I det här projektet kommer vi undersöka hur elsparkcyklar, som främsta representant för den ökande trenden av mikromobilitet, påverkar trafiksäkerhet och hur de interagerar med bilar. Dataset i form av naturalistisk data och data från provbana kommer samlas in som bas för att kunna modellera interaktionen. Datan från provbanan används för att skapa modellerna och den naturalistiska för att verifiera dem. De matematiska beteendemodeller kommer hjälpa intelligenta transportsystem (ITS) och uppkopplade automatiserade bilar att interagera med elsparkcyklar i trafik och kan hjälpa konsumentrådgivande organ som Euro-NCAP att ha relevanta testfall. Projektet kommer att organisera en demonstration där nyttan med modellerna kommer visas på testbana. E-SAFER-projektet kommer att koordineras av Chalmers med projektmedlemmarna Autoliv, Veoneer, Voi, Folksam och Trafikverket. Voi blir anvariga för datainsamlingen av naturalistisk data från elsparkcyklar, Veoneer kommer samla in data från specifika testfall och demonstrera resultaten på provbana. Folksam, Trafikverket och Autoliv kommer bidra med analysen kring samband mellan olycksdata, försäkringsskador för att få relevanta testfall.Summary: In this project, we will investigate e-scooters as the present use-case for micromobility to understand this new trend in transportation, its safety implications, and the necessary countermeasures to help motorized vehicles safely interact with e-scooterists and new micromobility vehicles yet-to-come. The main assets for the modelling will be data from test-track and naturalistic data that we will collect in the project. We will use the test-track data to create the models and the naturalistic data to verify the models. The (computational) behavioural models from this project will explain to intelligent transport systems and connected automated vehicles how drivers should interact with e-scooterists in traffic and will inform Euro NCAP testing. The project will organize a final event where the application of the models developed in the project will be demonstrated on a test-track. The e-SAFER project will be led by Chalmers and includes Autoliv, Veoneer, Voi, Folksam, and Trafikverket. Voi will be responsible for the collection of naturalistic data from e-scooters. Veoneer will collect data on test-track and demo the results of the project in the final event. Chalmers will create the models and coordinate the project. Autoliv will contribute to the modelling effort. Folksam, Trafikverket, and Autoliv will contribute to the analysis of the contextual circumstances from crash and insurance databases to inform the design of the test-track experiment.
Item type: