National Transport Library Research Database

Förbättring av SAFER HBM Skadeprediktering i Torso för Kvinnor och Män (Enhancing Female and Male SAFER HBM Torso Injury Prediction (Injury-HBM Step 5))

Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2023-11-01 -- 2027-01-31 ; 9 893 200 kronorRegistration number:
  • Vinnova 2023-02613
Online resources: Summary: Projektets syfte är att tillse att humanmodellen SAFER HBM fortsatt är ett ledande, robust och biofideliskt verktyg för skadeprediktering för kvinnor och män av olika storlek, i krockar med dagens och framtida fordon. Specifika mål innefattar förbättring av bröstskaderiskprediktering, genom utveckling av ny förmåga för brottriskprediktering i bröstben och revbensbrosk och förbättring av riskprediktering för revbensbrott, samt utveckling av ny förmåga för detaljerad simulering av höftbältesinteraktion och brottriskprediktering i höftbenet. Ny och vidareutvecklad förmåga för skadeprediktering och bältesinteraktion gör att SAFER HBM fortsätter vara ett viktigt verktyg för utveckling av avancerade krockskyddssystem som möjliggör en hög säkerhetsnivå för kvinnor och män av olika storlek och i olika sittställningar. SAFER HBM planeras bli globalt tillgänglig, vilket gör att projektresultaten har potential att bidra till förbättrad krocksäkerhet för många i framtida bilar, särskilt då flera konsumentinformationsorganisationer nu inför virtuell krocksäkerhetsutvärdering med humanmodeller av olika storlek. Projektet utförs i samverkan mellan akademi och industri, med två doktorander och en post-doc i akademin knutna till projektet. Nya forskningsresultat inom biomekanik kommer sammanställas och användas för utveckling av nya kroppsdels- och skadepredikteringsmodeller. Vetenskapliga artiklar om de nya framstegen i humanmodellering kommer publiceras. Nyutvecklad modellfunktionalitet för skadeprediktering kommer tillämpas och utvärderas av industriparterna för att tillse användbarhet och tidig industriell tillämpning.Summary: The purpose of the project is to ensure that the SAFER Human Body Model continues to be a leading, robust and biofidelic tool for injury risk prediction for women and men of different sizes, in crashes in present and future vehicles. Specific goals include improvement of chest injury prediction, by development of new capability for sternum and cartilage fracture risk prediction and improvement of rib fracture risk prediction, as well as development of new capability for detailed lap belt interaction and pelvis fracture risk prediction. New and further developed ability for injury prediction and belt interaction will ensure that SAFER HBM continues to be an important tool for the development of advanced occupant protection systems benefiting women and men of varying sizes and in different sitting postures. The SAFER HBM is planned to be be globally available, meaning that the project results have the potential to contribute to improved safety for many future cars, especially as consumer information organizations introduces virtual crash safety testing using human models of different sizes. The project is carried out in collaboration between academy and industry, with two PhD students and a post-doc at the academy as part of the project. New research results in biomechanics will be compiled and used for the development of the new body parts and injury prediction models. Scientific articles on the new advances in human modeling will be published. Newly developed model functionality for injury prediction will be applied and evaluated by the industrial partners to ensure usability and early industrial application.
Item type: