National Transport Library Research Database

Tillståndsbedömning av spännbetongbroar. Återstående förspänningskraft (Towards a reliable and accurate non-destructive assessment of residual prestressing forces)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-03-01 -- 2027-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2024/131576
Summary: Målet med detta förslag är att främja hållbar hantering av infrastruktur genom att förlänga livslängden på befintliga förspända betongbroar. Genom att förlänga deras livslängd säkerställs en effektiv användning av resurser och minskas de miljömässiga påverkningarna avsevärt. En noggrann utvärdering av tillståndet på förspända broar – inklusive mätningar av återstående förspänningskrafter och upptäckt av korrosion – kommer att optimera bedömningen av deras prestanda. Detta tillvägagångssätt kommer att bidra till att upprätthålla säkerhet och funktion under ökande trafikbelastning, och därmed minska behovet av kostsamma och miljöskadliga rivningar och ombyggnader. För att uppnå detta mål fokuserar detta förslag på att förbättra noggrannheten och tillförlitligheten hos icke-destruktiva provningsmetoder (NDT) för att bedöma förspända broars skick. Projektet kommer att förbättra vår förmåga att mäta återstående förspänningskrafter och upptäcka korrosion utan att behöva använda destruktiva tester. Det nya i projektet är att tidsberoende deformationer i betong och armering kombineras med inverkan av korrosion på armeringen. Summary: The aim of this proposal is to advance sustainable infrastructure management by extending the lifespan of existing prestressed concrete bridges. For prestressed bridges, this includes an accurate evaluation of their condition which allows optimizing the assessment of their structural performance. The new approach presented in this project will evaluate the combined the effects of time-dependent changes (e.g., loss of residual prestressing forces) and corrosion in the overall remaining capacity of prestressed concrete bridges by means of Non-Destructive Test (NDT) methods. Our aim is that this project will be a step forward on understanding and quantifying the impact of the coexistence of these two phenomena in the performance of prestressed bridges. This new combined approach will help maintain safety and functionality under increasing traffic demands, ultimately reducing the need for costly and environmentally detrimental demolitions and replacements.
Item type: