National Transport Library Research Database

Uppmärksamhet vid och uppfattning av blinkande lyktor i kombination med vägmärken och andra anordningar vid vägarbeten (Attention to and perception of flashing lights in combination with road signs and other devices at roadworks)

  • Grumert, Ellen F
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2025-02-01 -- 2027-03-15 Registration number:
  • Trafikverket 2024/30248
Summary: Lyktor används ofta i samband med vägarbeten för att förstärka ett vägmärke eller en väganordning. I praktiken utförs dessa på varierande sätt, ibland med växelvis och ibland med parallell blink, ”gula prickar” istället för lyktor och med olika klassning. Syftet med detta projekt är att undersöka om olika utföranden av blinkande lyktor påverkar när och hur trafikanter uppfattar både de blinkande lyktorna och det budskap som lyktorna ska förstärka. Detta studeras genom två studier: a) En kvantitativ studie där avståndet mellan lyktan/vägmärket och försöksdeltagares detektion av lyktan/vägmärket undersöks. b) En kvalitativ studie där försöksdeltagare får köra mot olika utföranden av lyktor i kombination med gul ljuspil och därefter tillfrågas om sina upplevelser. Båda studierna kommer att genomföras i såväl mörker som dagsljus. Dessutom kommer en litteraturöversikt att genomföras för att ytterligare undersöka om tidigare forskning finns på området. Projektets mål är att ta fram ett kunskapsunderlag som avser att svara på om det finns skillnader i upplevelsen mellan växelvis och parallell blink, samt om avstånden för detektion av förstärkningen varierar mellan ”gula prickar”, parallell och växelvis blink och mellan olika klasser (L8H och L9H).Summary: Warning lights are often used at roadworks to amplify a road sign or a road device. In practice, the lights are presented in various ways, sometimes with alternating and sometimes with parallel flashing, “yellow dots” instead of lights, and with different classifications. The purpose of this project is to investigate whether different designs of flashing lights affect when and how road users perceive both the flashing lights and the message that the lights try to enforce. This is studied through two studies: a) A quantitative study where the distance between the light/road sign and the participants’ detection of the light/road sign is examined. b) A qualitative study where participants drive towards different designs of lights in combination with a yellow light arrow and are then asked about their experiences. Both studies will be conducted in both darkness and daylight. In addition, a literature review will be conducted to further investigate whether previous research exists in the area. The goal of the project is to develop a knowledge base that aims to answer whether there are differences in perception between alternating and parallel flashing, and whether the distances for detecting the lights vary between “yellow dots”, parallel and alternating flashing, and between different classes (L8H and L9H).
Item type: